Förening Åsunden

Alkohol- och drogpolicy

Alkohol- och drogpolicy för PRO Åsunden

Vid sammankomster och fester av olika slag, där PRO Åsunden är arrangör,
medarrangör eller värd skall ingen behöva känna sig uppmanad att dricka eller bli ifrågasatt för att hen inte dricker alkohol. Det är också viktigt att ingen känner sig besvärad för att någon annan deltagare dricker. Vid dessa sammankomster och fester skall det alltid erbjudas och tillhandahållas alkoholfria alternativ.

I vår organisation får ingen vara drog- eller alkoholpåverkad, eller berörd av
följdeffekter av påverkan, på tid avsedd för arbete inom PRO Åsunden. Med
droger avses även läkemedel för annat än medicinskt bruk och dopingpreparat.
Med tid avsedd för arbete avses alla möten som styrelsemöte, kommittéer av olika slag, studiecirklar, studiebesök. Alla möten med andra föreningar och företag, myndigheter, kommun, distrikt. Och alla publika arrangemang där vi representerar PRO Åsunden. Med följdeffekter avses bakrusighet och liknande effekt som märks eller kan misstänkas.

Vid upptäckt eller misstanke om drog- eller alkoholpåverkan och/eller dess
följdeffekter i dessa sammanhang skall PRO Åsunden agera enligt följande:

Enskilt samtal med den berörda. Hålls av ordf. för föreningen eller av styrelsen utsedd person. Kan t. ex. vara drog- och alkoholinformatören.

Det enskilda samtalet kan följas upp med fler enskilda samtal och kan också vara enskilda samtal med närstående till personen i fråga.

Gäller det droganvändning kontaktas polis och sociala myndigheter. Det görs av styrelsen eller av styrelsen utsedd person.

Om samtalen mynnar ut i att det är lämpligt med hjälp, stöttning,
avvänjning i någon form, skall PRO Åsunden erbjuda att vara behjälpliga med detta. Detta beslutas av styrelsen och handhas av styrelsen eller av styrelsen utsedd person.

Om styrelsen finner det lämpligt, har den rätt att besluta om
eventuella konsekvenser inom PRO Åsundens organisation, för den enskilda personen.

Denna policy genomgås på ett ord. styrelsemöte en gång per år för ev. revidering.