Förening Dalstorp-Grimsås

Våren 2024, program

VÅREN 2024, PROGRAM

23 jan OBS TISDAG

“Gycklaren och människan” Gunilla och Tomas Poppe berättar, visar bilder och framför musik från Nils Poppes liv. Grimsås Bygdegård

16 febr FREDAG Falkenbergsrevyn 50 platser Pris:1050 kr Anmälan till Ingalill tel: 0730208867 från den 12 dec

21 febr Idrottsminnen Lokala idrottsprofiler berättar Grimsås bygdegård

6 mars Årsmöte Notfritt underhåller Dalstorps församlingshem

10 april Modevisning med möjlighet till inköp. Kläder från Seniorshop Grimsås Bygdegård

15 maj Bilrally Start: Grimsborg

29 maj Dagstur med buss,

Resa till Änglagårdsbygden

Vårens resa går av stapeln onsdagen den 29 maj.

Vi kommer att möta ett vårvackert landskap och besöka några av de platser där Colin Nutleys Änglagårdsfilmer spelades in. Under resans gång berättar vår guide Agneta Tjäder om bygden. Vi kommer också att möta lokala guider som återger den speciella byggnadens och miljöns historia, samt berättar roliga minnen från filminspelningarna.

Vi börjar vår resa i Grimsås kl 8 och i Dalstorp kl 8.20

Kaffe och smörgås serveras på Timmele Gästgiveri.

Besök på lanthandeln i Vistorp. Lanthandlaren, berättar om den 130 år gamla affären.

Prästen Hennings hus, Grimstorp, besöks. Ägaren, Gunnar Hartelius, blir vår guide.

Lunch på Sägnernas hus. ( Långbakad karré i gräddsås, grönsaker, bröd, dryck, kaffe och kaka)

Den gamla kyrkorgelfabriken i Liared. På denna gård bodde Colin Nutley under somrarna, och inspirerades så av miljö och natur att han kom att lägga många av sina filminspelningar i trakten.

Stora Stegerhult, Här bodde Gerda Stomberg, som blev förebilden till Änglagårdsfilmernas Erik Zander. Lillemor Holmberg visar oss runt, berättar om den märkliga Gerda. Eftermiddagskaffe serveras.

.Pris för resan: 680 kr ( max 49 pers)

Anmälan till Inga-Lill tel: 0730208867 senast den 15 maj

Betalning senaste den 15 maj till Bg 507-2855

Intresseförfrågan: Är du intresserad av att vid tre tillfällen förkovra dej i sevärdheter och natur på Österlen. Vi ordnar i så fall en studiecirkel kring detta och gör sedan en tvådagarsresa till Österlen i samband med Äppelfestivalen i Kivik, Hör av er till Anna-Lena: annalenastockremma@gmail.com eller tel 0705474494 om ni är intresserade. Resan är förstås öppen även för dem som inte varit med på studiecirkeln.

Anmälan till samtliga medlemsmöten görs till Sonja tel 032574249 eller Göran tel 0735102637. Träffarna börjar kl. 14.30. Fika serveras. Se ytterligare info i Föreningsguiden, Borås Tidning på onsdagar eller i Ulricehamns Tidning på tisdagar.

Facebookgrupp finns. Sök upp PRO Dalstorp - Grimsås och gå med i gruppen.

Program och referat från medlemsmöten finns på hemsidan. Sök PRO Dalstorp-Grimsås VI SER FRAM EMOT EN HÄRLIG PRO-VÅR! Styrelsen

Här kan ni berätta mer om föreningens verksamhet.