Förening Dalstorp-Grimsås

Änglagårdsresa

Änglagårdresa

Den kände regissören Colin Nutley tillbringade under många år sina somrar i Liared. Han förälskade sig i trakten och dess invånare.Han ville göra en film om bygden. Det blev inte bara en, utan tre succeartade filmer, som helt eller delvis kom att spelas in i den trakt som numera kallas för Änglagårdsbygden.

På krokiga småvägar kunde ett busslast med medlemmar från PRO Dalstorp-Grimsås uppleva den vackra försommargröna landsbygden. Ulricehamns guideförening hade organiserat resan och guide var Ägneta Tjäder, författare som skrivit en bok om just Änglagårdsbygden.

Det blev en dag med besök på helt nya platser för många av oss..

På Timmele gästgiveri serverades förmiddags kaffe, under det att hembygdsföreningens ordförande Lars Neuman berättade om gästgiveriets historia.

Resan gick vidare till den gamla lanthandeln i Vistorp. Ägaren, Kent Strängby, visade stolt upp sin handelsbod,numera museum, samt återgav minnen från inspelningen av den tredje Änglagårdsfilmen. .

I Grimstad fick vi besöka det hus som användes som prästgård i samma film. Gunnar Hartelius, ägaren till familjegodset, som gått i arv i sedan sextonhundratalet, kunde återge många intressanta episoder från de elva inspelningsdagarna.

Lunch serverades på Sägnernas hus i Sandhem och därefter besöktes den nedlagda orgelfabrik, som är belägen på den gård, där Colin Nutley bodde på somrarna.

Slutligen gästades Stora Segerhult i Liared. Där bodde Gerda Stomberg, som sägs ha varit den som inspirerade Nutley till att skapa en av Änglagårds huvudkaraktärer, Erik Sander.

Gerda avled 1984 och testamenterade sin förmögenhet till Liareds socken. Byggnaden var då i uselt skick. Sockenborna beslutade sig för att återställa gården i det skick som den en gång varit.

I Gerdas stora sal serverades kaffe med hembakat dopp till oss alla.’

En mycket trevlig dag, som visade på att det finns mycket vackerhet och många pärlor inom en radie på mindre än tio mil från Dalstorp och Grimsås.

Hos Gerda
Utanför Orgelfabriken