Förening Svenljunga

70års Jubileum 10 februari

PRO Svenljunga firade sitt 70-årsjubileum med festligheter på Parkgården i Svenljunga.

Vi ville fira de 70 åren tilsammans med våra medlemmar och övriga PRO-föreningar i vårt samrådsområde, och vår inbjudan hörsammades av våra vänner i Sexdrega, Hillared, Högvad och Länghem, så ett 50-tal kom för att förgylla vår kväll.

Vår ordförande Mauno Lundin inledde med att hälsa alla välkomna och började med lite historik över de 70 gångna åren. Det var många intressanta saker som kom fram, bland annat att byggandet av de första pensionärsbostäderna i Svenljunga kom till genom ett sammarbete mellan PRO, arbetarkommunen och Folkpartiet. Huset blev klart för inflyttning 1956. När vi smält denna information, var det dags för matsmältningen att få sitt, så förrätten dukades fram, denna och huvudrätten hade lagats av Mikael Nyman och våra gäster var väldigt nöjda med maten.

Under hela tillställningen hade vi musik, levande sådan av Stig Svensson, och när han behövde en paus tog vår egen DJ Mogens Bendtsen över. När alla hade njutit av maten var det dags för kaffe och kaka, samtidigt hade vi dragning på våra lotter som gästerna fick när dom kom, vinsterna på detta lotteri var skänkta av välvilliga företag i Svenljunga och bidrog till att höja stämningen på vår fest.

Sedan äntrade PRO.s distriktsordförande, Rune Johansson, scenen och kallade fram en grupp av våra medlemmar och förärade dem PRO.s förtjänstetecken för deras engagemang och insatser dom gjort i föreningen.

Nu var mat och formalia överstökat så Stig och Mogens gick upp på scenen igen och startade upp för dans. När musiken kom igång började det rycka i benen på folk och dansgolvet fylldes snabbt. Det var en underbar kväll vi i PRO Svenljunga fick tillsammans med våra vänner från samrådets övriga PRO-föreningar. När kvällen sedan var slut så såg man många ta sig hemåt med ett leende på läpparna. Tack alla för en underbar kväll.

Styrelsen PRO Svenljunga

Foto: Elin & Mogens Bendtsen