Förening Örby

Personer framför träd

Mos 2014

Kort historik.

PRO Örby bildades den 18 juni 1949 den första ordförande hette Johan Larsson som redan då var medlem i Skene Pensionärsförening. Då beslutades att fyra möten skulle hållas under året och att avgiften skall vara 50 öre i kvartalet. Folkpensionen var då 1050 kr/år. Från början tillhörde Örby föreningen Göteborgsdistriktet. Vid flera tillfällen hade man inte råd att närvara på distriktets årsmöte då resorna blev för dyra.

När man senare kom att tillhöra Boråsdistriktet blev det lättare. Då kund man ju cykla till mötena.

Det har hänt mycket i föreningen under alla dessa år. I början av 60 talet beslöts att anskaffa en egen fana, Den kostade då 798 kr. Efter mycket om och men kom äntligen fanan till Örby. Verksamheten har utvecklas under alla dessa år. Vi har firat både 60 +65 0ch 70 års jubileum. Nu har vi en förening som har många aktiviteter, och har under de senaste åren varit. PRO ÖRBY- DEN GLADA FÖRENINGEN.