Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Dannike

Skåneresa 2019

Utsikt från Sankt Ibbs kyrka. Foto Odqvist

Dag 1. Det var många förväntansfulla som gick ombord på bussen denna augustidag för att göra en resa till Skåne. Efter ett fikastopp närmar vi oss Båstad. Där delar vi upp oss, några stannar på tennismuseet " flest gubbar" och några fortsatte till Vävaren i Båstad. På tennismuseet mötte guiden Bengt tillsammans med Jonte Sjögren upp. Det inte Jonte visste om svensk tennis är nog inte värt att veta. På Vävaren som är ett linneväveri fick vi se väveriet och ägaren berättade om tillverkningen. I butiken fanns det linneprodukter att köpa. När bussen samlat upp oss fortsatte vi till

Flickorna på Skäret, Foto Ulla-Britt Pettersson

Flickorna på Skäret. Foto Odqvist

Flickorna på Skäret för att äta lunch. Äggakakan smakade utsökt.

Kullens fyr. Foto Ulla-Britt Pettersson.

Sedan fortsatte vi mot Helsingborg där vi skall övernatta, men det blev ett besök på Kullens fyr innan dess.
Vi var i god tid på hotellet så en del hann med att tura över sundet medan andra gick på stan.

Båten till Ven. Foto Laila Augustsson.

Dag 2. Vi startade med att åka till Landskrona och ta båten till Ven.

I hamnen väntade ett traktortåg på oss.

Första stoppet var vid Tycho Brahemuseet där våran mycket omtyckta guide mötte upp. Här fick vi lära oss mer om Tychos liv och vetenskap och fick en inblick i hur det var att leva på ön under 1500 talet. Sedan gick vi en promenad i renässansträdgården för att avsluta i observatoriet Stjärneborg.

Efter en välbehövlig lunch åkte vi för att se Sankt Ibb:s kyrka. Den ligger på en höjd med en underbar utsikt ut över Öresund. Kyrkan är från 1200 talet. Den har mycket att berätta om livet på ön. Efter kyrkobesöket tackar vi av vår utmärkta guide och vi tar oss tillbaka till hamnen för att resa över till fastlandet.

Med detta är vår Skåneresa slut och vi börjar resan hemåt, men vi får en bensträckare på Susedalens rastplats där korv med bröd serverades.