Förening Flen

Rapport från månadsmötet 26 okt av Mona Söderlund.
Det blev ordentligt trångt vid senaste onsdagsträffen, när så många som sextionio medlemmar kom. Det kan ju inte ha berott på vädret utan på att dagen handlade om friskvård med besök av Andreas Johansson, tränare och instruktör vid Hammarvallen. Han kunde på ett medryckande sätt berätta om hur viktig träning är för att må bra. Särskilt viktigt för oss som kommit upp litet i åldrarna. Man kan anmäla sitt intresse till sporthallen och där få hjälp av instruktör, eller man kan förbättra sin ork betydligt med enkla små övningar hemma. Det gäller att utmana sig själv Är du t.ex. rädd att falla och inte kunna ta dig upp: Träna på att komma upp från gol vet. Träna balansen enkelt, när du t.ex. borstar tänderna genom att stå på ett ben. Tipsen var många. Viktigast av allt är utmaningen och att ha roligt.
Eva Reidefors informerade om en tjänst, kallad Teletal, där man kan få hjälp med att ringa till exempelvis vårdcentral eller myndigheter, vilket kan vara nog så svårt ibland.
Hjördis Andersson berättade om kommande resor med platser kvar, bl.a. bussresan till Ikea i nov och sommarens flerdagarsresa till Norge. Förslag kom också om resor till Högsjörevyn och Hjalmarrevyn i Brevens bruk.
Årets julbord kommer i december att intas på Åsa folkhögskola.
Ekonomiska rapporten var positiv. En stor utgift under året var investeringen i nya stolar. PRO Flen har nu 386 betalande medlemmar. Vi har under året kunnat glädja oss åt 30. nya medlemmar.
Kaffekokargänget hade det snärjigt, men lyckades ändå servera kaffe med smörgås åt alla. Lotteridragning avslutade