Distrikt Södermanland
Kategorier:
Publicerad:

Nystart för Säker@ digitalt

Den 1 juli 2022 gör vi en nystart på vårt stora projekt som beräknas pågå i Sörmland under
tre år. Projektet är en samverkan mellan de stora seniororganisationerna i Sörmland: SPF Seniorerna, PRO, SKPF och RPG, som tillsammans har ca 26 000 medlemmar.
Förutom våra medlemmar, är ALLA seniorer välkomna till ALLA projektaktiviteter oavsett om
man är medlem i någon förening eller ej. Då är vår målgrupp hela 68 000 seniorer över 65 år!

Projektet är satsningen som ska göra
den digitala världen mer tillgänglig som

• Swish
  • Bank-Id
  • Parkering
  • Videosamtal Underhållning
  • Betala räkningar
  • Internetköp

Det här ska vi göra
Målet är att vi tillsammans ska öka den digitala kunskapen hos lite ovana seniorer och samtidigt bidra till att minska den ofrivilliga ensamheten.Tanken är att vi under trivsamma former ska ordna träffar/utflykter/besök mm där man kan lära sig nytt, träna och få stöd av andra seniorer. Inbjudna ”experter” på olika områden guidar oss i den digitala världen samtidigt som vi umgås och fikar. Det viktiga är att det inte är engångsinsatser, utan att det är återkommande tillfällen. Vi kallar mötesplatserna ibland för ”surfcaféer” eller ”IT-café”.

Finansiering
Detta är ett 3-årigt projekt med stöd av Allmänna Arvsfonden. Under 2022 bidrar även Socialstyrelsen med medel. Vissa av våra aktiviteter kommer att sponsras av Sparbanken Rekarne, Sparbanksstiftelsen Rekarne, Sörmlands Sparbank och Stiftelsen Sparbanken

Projektorganisation
Styrgrupp