Förening Kinnekulle

Vår Historia

Foto: Josefine Ottersten

Martorpsfallet Foto: Josefine Ottersten

75 år sen allt började för Kinnekulle PRO.

Att bilda en pensionärsförening inom dåvarande Österplana Kommun hade bland ortens pensionärer diskuterats ett bra tag. Den 14 augusti 1948 samlades man till ett möte i samlingslokalen i Hällekisför att försöka lösa föreningsfrågan.

Efter slutförda diskussioner beslutades att Österplana Pensionärsförening skulle bildas. 36 av mötesdeltagarna begärde sitt inträde som medlemmar samma dag. Till första ordförande valdes Karl Andreasson Hällekis. Medlemsavgiften fastställdes till 50 öre per kvartal, varav 15 öre skulle tillfalla Riksorganisationen PRO som man beslutat ansluta sig till. Den 9 oktober 1948 var andra mötet och styrelsen utökades. Ett beslut togs att beställa 25 ex av tidningan "Folkpensionären" till försäljning. Det dröjde till 1963 innan att den första kvinnan valdes in i styrelsen. 1981 bestämdes att Österplana PRO ändras till Kinnekulle Norra PRO-förening som nu är ändrat till Kinnekulle PRO.

Medlamsantalet ökade snabbt hela tiden fram till 1977 då var rekordet på 334 inskrivna medlemmar, sen dess har det tyvärr blivit färre för varje år. 1990 fanns 227 medlemmar, år 2000 var 171 medlemmar kvar och nu tyvärr endast 122 st, och vi måste hjälpas åt att försöka hitta fler som vill vara med i vår gemenskap.

text Anitha Blyh.