Förening Kinnekulle

BOULE

Vinnarna av vår bouletävling.

Foto: Anitha Blyh

Boulegubbar
Vinnarna av vår bouletävling. Foto: Anitha Blyh

Lite historik om Kinnekulle PROs boulspel.

År 1997 var Ulla Odh och Berit Johansson i Källby för att kolla hur boulespel fungerade.

Samma år började bouleträningen på Hellehov.

1998 spelade Kinnekulle med ett lag i seriespel. År 2003 var det många intresserade och två lag kunde deltaga i seriespel. Lag som deltog i serien var PROare från Lidköping två lag, Götene , Skara, Vinninga och Kinnekulle med två lag. En period fanns även lag från Källby, Timmersdala och Eggby med. En bit in på 20-talet var det 32 st. boulspelare i Kinnekulle PRO.

Kinnekulle lag 1 har vunnit serien tre gånger , en gång tvåa samt en tredje plats. Kinnekulle lag 2 har vunnit serien två gånger och tagit en andra plats. Vintertid har vi med två lag spelat i en serie med lag enbart från Götene kommun. Under fem år ansvarade vi för seriespelet både sommar och vinter.

Första tävlingen (utöver seriespel) vi deltog i var i Källby 2002 då Källby anordnade det spel som fick namnet " Kålaskojet ". Kinnekulle vann denna tävling.

DM för PROare har vi deltagit i under många år. Några framskjutna placeringar har det blivit. Platserna 17, 13, 9 och 5 är ju inte så illa bland ca. 60 -70 lag. Vi har också deltagit i spel om Kommunmästerskap. Åren 2002 och 2005 spelades dessa ute. 2002 korades mästare i både herr, dam och mixlag. Vårt mixlag blev etta, damlaget tvåa och herrlaget trea i respektive grupp. 2005 var lagen samlade i en grupp och då placerade sej Kinnekullelagen etta , tvåa och trea = full pott. !! År 2015 började Kommunmästerskapen att spelas i Centrumhusets källare i Götene SPFs regi. 2015 och 2016 blev ett lag från Kinnekulle Kommunmästare och 2020 blev placeringen trea och fyra för våra lag. Vi har i flera år deltagit i Skaraborgscupen, utan större framgång.

Klubbmästerskap har vi spelat sex gånger. Tre år med utslagning direkt och tre år med uppdelning i fyra serier där ettan och tvåan i varje grupp gick till slutspel. Poängtävlingar har vi spelat ca. 30 gånger. En gång varje år har vi efter halva spelet ätit en gemensam lunch och därefter spelat färdigt. Vänskapsspel mot Götere SPF har vi spelat 10 gånger även mött Vinninga PRO ett antal gånger och varje gång spelat 40 matcher.

Många resor har vi gjort. Götene och Kinnekulle PRO fyllde en buss till Klövsjö där vi spelade boule i fem dagar. Dessutom gjordes flera utflykter. Där lärde vi oss också hur poängtävling spelas. En resa gick till Mora ihop med Götene och Källby. Där spelade vi ochså boule mot Mora PRO. Anitha Blyh är vi skyldiga ett stort tack för att vi ihop med Vinninga PRO har fått göra många trevliga boulresor till Vejern flera gånger samt till Hjo,Tibro och Gysinge.

Året runt ( normala år ) spelar vi boule minst en gång i veckan. Under sommaren på Hellehov och vintertid i Centrumhusets källare. Varje år avslutar vi spelåret med lussefika. Varje år ordnas en fest som vi kallar "boulefesten". 2019 hölls denna fest för tjugonde gången. Då äter vi god mat samt kaffe och tårta. I flera år har Inger Johansson stått för tårtbaket. Tack. Det är också prisutdelningar för årets interna tävlingar. Lite kluriga frågor och ett antal roliga historier hör också till festen.

Boulespel är en rolig och lättsam tävlingsform som passar alla åldrar och den har dessutom en stor social betydelse där vi träffar likasinnade och gemenskapen kring den medhavda fikan är mycket viktig.

Vid pennan : Rutger Ekholm.