Förening Sjöormen

Vår historia

vår symbol
Stig Hansson och Leif Jönsson

Historien började med att PRO Trelleborg delades i tre mindre föreningar.

Meningen med delningen var att fånga upp medlemmar som betalade medlemsavgift men inte deltog i någon aktivitet. De två andra PRO Sjöormen och Västre Jär bildade egen förening.

Pro Sjöormen bildades 2008.09.10 med en interim ( tillfällig ) styrelse av Stig Hansson ordförande, Irene Dahlstedt kassör, Eva Magnusson sekreterare. Vid bildandet hade den nya föreningen 22 medlemmar och höll sina möten på Kulturhuset. Den 18 oktober 2008 invaldes Sven Sandgren i styrelsen som ledamot. Vid den första HÖSTMÖTET godkänndes namnet PRO Sjöormen. Syftet med föreningen var att bedriva studieverksamhet, cirklar, medlemsvård, främja samhörighet, trivsel. Föreningen hade en positiv utveckling och medlemsantalet steg stadigt. År 2009 ingick Josef Szalai i föreningen med uppgift att organisera resor, utflykter, kulturella evenemang. Sven-Åke Hansson kom med i föreningen samma år och fick ansvaret för HEMSIDAN. År 2012 flyttade föreningen till den nuvarande lokalen på AKKA. När Stig Hansson efter 8-år som ordförande tackade för sig tog Leif Jönsson över ordförandeklubban. Efter 2-års ledarskap avgick dock Leif på grund av vacklande hälsa. V.ordförande Elemér Princz tog över rodret med medlemmarnas enhälliga bifall. Tack till er alla som medverkar till föreningens fortsatta utveckling.

Ordförande Elemér Princz