Förening Staffanstorp

Historik

Fanan

Första gången man försökte starta en pensionärsförening i Staffanstorp var i nov 1957. Det var på initiativ av kommunen. Antalet medlemmar var då 11 men föreningen upphörde redan i dec 1958.

Nytt försök gjordes 4 maj 1961, även denna gång på initiativ av arbetarkommunen. Det var ett 50-tal medlemmar som träffades i Folkets Hus. Lokalfrågan var under hela 60-talet ett bekymmer. Årsmötena hölls oftast i Folkets Hus medan julfesten ordnades i Centralskolan. Lokal för studie- och annan verksamhet saknades. Styrelsen fick träffas hos någon av styrelsemedlemmarna fram till 1965 då man hade möjlighet att vara på Staffanstorps Conditori.

Men trots problemet med lokaler hade man aktiviteter som uppläsning av dikter, frågesport, vedsågning och spikning samt naturligtvis den ”obligatoriska kaffedrickningen till gemenskapens främjande”. Man gjorde även utflykter ”ut i det blå” och föreningen hade en egen sånggrupp som underhöll.

1969 beslutade kommunen att man fick använda Pilegårdens samlingslokal för sina möten medan övrig aktivitet fick tillgång till det nybyggda Hälsohuset. I och med att lokalfrågan löstes startades flera studiecirklar i allt från Landskapskännedom till Flamsk vävnad. Senare startar även kurser i sömnad, gymnastik och ”Pensionären i 70-talets samhälle”.

Andra milstolpar i föreningens historia:

1975 inrättar kommunen ett pensionärsråd där föreningens ordförande, vice ordförande och kassör ska representera.

1979 ansluter föreningen sig till Postgirot. Man beslutar även att åter hålla mötena i Folkets Hus.

1981 startar bingoverksamheten och resorna blir längre och längre. Under 80-talet gjorde man resor bland annat till Lappland, Hamburg, Paris och Tyrolen. Sånggruppen fortsätter att underhålla på alla möten och det gör den in på 2000-talet.

1991 börjar man ha expeditionstid på fredagar kl 11-12.

1996 Efter att under sista delen av 80-talet och första hälften av 90-talet fått husera i olika lokaler i kommunen är man tillbaka i Folkets Hus som man hyr måndag-fredag.