Förening Pildammen

Vår historia

PRO Slottstaden bildades 18 april 1968

En dag i april 1968 beslöt en grupp pensionärer intresserade av olika samhällsfrågor att engagera sig i sådana frågor som hade anknytning till de äldres situation och framför allt åt dem som var ensamma och deras problem.

De menade att efter ett arbetsamt och verksamt liv helt plötsligt bli ställda utanför allt arbete och ansvar och framför allt kamratskap blev en chock som ledde till både psykisk och fysisk ohälsa. De beslöt därför att bilda en pensionärsförening i Slottsstaden för och skapa kontakter och tillvarata de äldres intresse.

Denna grupp av entusiaster anslöt sig den 18 april 1968 till Pensionärernas Riksförbund, idag PRO, som då hade sitt säte i Malmö.

Föreningens grundare och förste ordförande var Sixten Tufvesson. Sekreterare var Ernst Lindkvist, distriktssekreterare i Svenska röda Korset och under kriget verksam inom krigsfångeutväxlingen och flyktinghjälpen.

Dessa pionjärer har följts av många som arbetat för föreningens bästa, som ordförande kan nämnas Åke Sahlin, Greta Schmidt-Lindh, Sture Ragnhall 1984 – 1998, som också var under många år en av våra duktiga reseledare.

Ulf Axnér, Ivar Svensson och Ingrid Löfstedt under åren 2001- 2012.
Lars-Göran Fors var ordförande under åren 2013 - 2020.
Nuvarande ordförande sedan 2020 Ingrid Mardell.

Som studieorganisatörer kan jag nämna Gustav Held, Nils Hansson, Sven Cronvall, Ulla Sandell, Majken Hansson, Brita Björck och Margit Brandin.

Nuvarande studieorganisatör Gunilla Anderberg valdes in 2015.

Bland kassörerna kan jag nämna Gunnar Persson, Arne Wingren, Elsa Bengtsson, Brita Johansson och åren 2004-2012 Margaretha Lindholm.

Nuvarande kassör Bodil Johansson valdes in 2015.

Sist men inte minst har vi haft engagerade sekreterare under årens gång som Alice Narvå, Nils Hansson, Anne-Marie Buhrman, Harry Persson, Wera Göransson, Anna-Lisa Hagman, Sonja Janbratt, Agne Lindholm, och Ulla Andersson. Mellan åren 2015-2021 ar Birgitta Tykesson sekreterare.

De allra första månadsmötena ägde rum i restaurangen Kungsparken och därefter i Kronprinsen, Mellanhedsskolan och Slottsstadens skola. På mötesplats Dammfrigården hölls månadsmöten fram till år 2018. Under år 2019 hölls medlemsträffarna i Restaurang Enebacken på Bellevuevägen. Vår nuvarande mötesplats sedan vårterminen 2020 är Restaurang VY vid Parken, lokal Valhall, Bellevue Park, Eddagatan 3.