Förening Lund

Historien om PRO Lund

Stadsparken

Historik över PRO Lund

Genom stadens tidningar inbjöds Folkpensionärerna i Lunds stad till ett möte den 13 november 1942, för att utröna intresset för att bilda en förening bland folkpensionärerna. Inbjudare till mötet var Fackliga Centralorganisationen och Lunds arbetarekommun. Ett 60 tal personer hörsammade inbjudan. Riksorganisationens ordförande Karl Pettersson ledde dagens förhandlingar. Mötesdeltagarna enades om att bilda föreningen och namnet skulle bli Lunds Folkpensionärsförening. Samtidigt beslutades att ansluta föreningen till PRO distriktet och Riksorganisationen.

De verksamheter som föreningen bedrev var pensioner och sjukfösäkring. Utöver mötesverksamheten var det julfest och utfärder till någon naturskön plats, det anordnades också utfärder till Folkets Park där det ordnades med kaffeservering musik och dans. Utöver de viktiga intressepolitiska frågorna var det viktigt att komma samman och ha roligt tillsammans, detta stärkte sammanhållningen i föreningen.

Året som detta hände var som sagt 1942 och kriget pågick för fullt ute i världen inte långt från svenska gränsen, många män var vid den här tiden inkallade i beredskap om Sverige skulle bli angripet. Som läget då var spelade den nybildade föreningen en stor roll för sammanhållning och social samvaro.