Förening Genarp

Bokesjön

Bokesjön Foto: Helge Kronvall

Den 24 maj 1961 bildades Genarps PRO förening. Vårt org.nr är 845003-3959

Det var PRO distriktets ombudsman Edvin Malmsjö från Malmö som vid ett besök i Genarps Folkets Hus den 31 april 1961 gav Nils Ekdahl i uppdrag att bilda en PRO förening i Genarp.

Nils Ekdahl kontaktade f.d. kyrkovaktmästare Nils Nilsson som var villig att försöka få ihop en styrelse. Vdare skulle det ordnas lokal för kaffeservering samt inbjudas till ett första möte. Mötet utlystes till söndagen den 24 maj 1961 i aulan på Genarps skola. Edvin Malmsjö var där och höll ett föredrag om PRO:s verksamhet. Mötet beslöt att bilda en förening och valde en interimsstyrelse bestående av ordf. Nils Nilsson, Ida Lind, NH Svensson, Gunhild Johansson och Nils Kristensson. Ett 50-tal pensionärer skrevs in som medlemmar och medlemsavgiften var 1 krona och 5 öre samt 1 krona i kvartalet.

Verksamheten kom igång med olika aktiviteter såsom bingospel, kortspel, studiecirklar och utflykter till bla. Frostavallen, Ystad, Danmark, Tyskland och Åland. En aktiv syförening finansierade en del av utflykterna. Lotterier, Bingospel, motionsdans och kommunala anslag var andra inkomstkällor.

Ordförande genom åren i PRO Genarp har varit: Nils Nilsson 5 år- Harald Börjesson 10 år- Emil Karlsson 2 år- Harald Börjesson 3 år- Erik Nilsson 7 år- Nils Ekdahl 13 år- Sven Persson 5 år- Eva Andersson 1 år- Nils Ekdahl 1 år- Stig Andersson 2008-

PRO Genarp vill framföra ett stort tack till Nils Ekdahl som sammanställt dessa minnesanteckningar!

Tack Nils, för att vi från PRO I Genarp får möjlighet att närvara med fanan vid dagens och din resa till det eviga livet.

Nils, du var en av de som tog initiativet och startade PRO Genarp 1961. Du var aktiv i denna förening i många år och gav Genarpsborna en samlingsplats och träffpunkt.

Vi som är aktiva i föreningen idag, kommer fortsättningsvis med glädje verka för att föreningen kommer att vara till glädje för många Genarpsbor framöver, och bevara minnet av dig.

Du var också aktiv i det Socialdemokratiska Partiet. Ditt stora intresse var inom de sociala sektorerna som är vida känt såväl i Genarp som långt utöver dessa gränser. Du var alltid påläst, och hade alltid idéer och förslag till förbättringar för både gammal och ung.

Jag vill nämna Solhem som du aktivt har varit med och utvecklat och förnyat, som gett och ger många en lugn och trivsam plats för människor som efter ett långt arbetsliv kan känna trygghet i.

Träffpunkten, som du också slog vakt om, är en samlingspunkt som idag kan beskrivas som allaktivitetshus och dagligen bevistas flitigt av Genarpsborna.

Tack Nils för allt.