Förening Härslöv

Utfärd 2023

Medlemmar på utfärd samlade runt guiden på Hembygdsparken i Ängelholm

PRO Härslöv har haft utfärd tisdagen den 29 augusti 2023. Vi var ett 20-tal medlemmar, som körde med egna bilar. Vi träffades på Rögle/Catena där vi åt en god lunch, som inkluderade ett rikligt salladsbord. Alla lät sig väl smaka.

Därefter körde vi gemensamt till Hembygdsparken i Ängelholm. Vi togs emot av guiden Johan Brinck, som hälsade oss välkomna. Han berättade Hembygdsparkens historia.
Området där parken ligger, uppläts på 1930-talet till Ängelholms Hembygdsförening. En av initiativtagarna till parken var Malte Liewen Stierngranat. Parken invigdes 1 maj 1935. De fem museerna är en viktig del av anläggningen.
Vi gick först till Skolmuséet där det fanns äldre undervisningsmaterial, gamla skolbänkar mm.
Nästa anhalt blev Tekniska museet med apparater, maskiner, veteranbilar och äldre motorcyklar. Här fanns även en gammal hästvagn samt en lastbil, som Rune Brännborn ägt. Gymnasieskolans bygg- och anläggningslinje utförde bygget.

Därefter gick vi till Luntertunstugan, som visade upp ett bondehem från 1800-talet. Den kom till parken slutet av 1935.
Sedan promenerade vi till Grönvallska gården, ett trevligt exempel på ett burget borgarhem från den senare delen av 1800-talet, förvärvad av garvaren Ludvig Grönvall år 1865. Den låg på Storgatan 73 och flyttades till parken 1994.

Sista anhalten blev Läder-, husar- och leksaksmuséet, som rymde minnen från stans läderindustrier. Muséet innehöll även utställningar från Ängelholms läderepok, såsom fotbollssömnaden vid Remfabriken.
Det fanns även en utställning med dockor och leksaker.

På området fanns även en klockstapel från Vittaryd i Småland. I denna fanns målningar ur den bibliska historien, utförda av den kände konstnären Pär Siegård.
Flera fina statyer fanns i parken, såsom ”Vänskap” och ”Pappa och gris” av Jonas Högström.

Så blev det dags att köra vidare. Nästa mål var Albertsgårdens Kaffestuga, där vi intog eftermiddagskaffet med deras goda hembakta kakor.

Efter denna informativa och trevliga dag så kunde vi alla nöjda och belåtna bege hos hem i det vackra vädret.

Anita Svärdh