Förening Härslöv

Utfärd 2022

Medlemmar som fikar när vi är på utfärd

Anita Hellström

PRO Härslövs medlemmar har haft utfärd. Vi var 17 st, som deltog i denna och vi körde med egna bilar. Kl. 10.00 samlades vi på Vidinge Grönt, Norrvidinge Boställe. Här blev vi mottagna av Elea och Anton, som informerade oss om företaget. Vi fick även gå en guidad tur och kolla på produktionen, dvs från salladen kommer in, tvättas i vanligt vatten 3 ggr, kollas, man blåser bort sallad, som ej är OK, t ex fel färg på bladen, skadade blad osv. Dessa ratade blad användes sedan till djurfoder. Till sist blir salladen paketerad.

Vidinge drivs av Måns och Björn Nordmark, som är den sjätte generationen uppväxta på Södervidinge Gård. Deras far, Per Nordmark, tog över familjegården år 1981. Per bestämde sig för att ändra inriktningen på gårdens lantbruk till grönsaker. 25 år senare förvärvades Norrvidinge Boställe där vi började odla baby leaf såsom rucola, babyspenat, romansallad och mangold. Det är på Norrvidinge Boställe som Vidinge förädlar grönsaker till ”ready to eat” produkter som säljs runt om i Skandinavien. Första delen av fabriken byggdes 2008 för att tredubbla sin storlek 2010. Idag är fabriken ca 5000m2 stor. Från början packades enbart sallader som odlades på den egna gården, men steg för steg hittades grönsaksodlare, som delar passionen för odling och kvalitet på råvaran runtom i Europa. Idag säljs ca 600 ton tvättade, färdiskurna och fräscha grönsaker i månaden, som är färdiga att användas.

Slutkunder är Nordens största grossister och dagligvarukedjor. Vår verksamhet bedrivs i Norrvidinge. Vi säljer våra produkter i Sverige, Danmark och Finland och 2017 införde vi måltidssallader i vårt sortiment.

Efter besökets slut fick vi var sin påse sallad med oss hem.

Därefter körde vi till Höörs Gästgifwaregård, där vi intog vår lunch, som var Grekisk köttgryta med tillbehör.

Nästa stopp var ”Minnenas Museum” i Höör. Det var ett museum fyllt av fordon och prylar från svunna tider ur Margit Hansens och Bertil Lindahls samlingar. Med det man minns från olika årtionden, var detta en plats, som intresserade både gammal och ung. Kanske kände du igen familjens gamla kamera, farfars klassiska radio eller rakapparat, ungdomens mopeder eller några av dina gamla leksaker? Med allt från hem och fritid till fordon som fyllde gatubilden under förra seklet. Ett familjemuseum – med leksaker, husgeråd, bilar, motorcyklar plus mycket mer! Muséet ägs numera av en stiftelse.

Dagen avslutades med att vi körde till Fricks Spettkaksbageri & Trädgårdscafé. Där avnjöt vi kaffe med den hembakade fikan, nämligen spettkaksdessert – spettkaka serverad med creme fraiche, lime och hemkokt hallonsås i deras lummiga trädgård . Mitt i Skåne i den pittoreska byn Billinge, finns denna oas. Här är det anor och traditioner. Anna berättade att det var hennes mormor och morfar som 1876 startade detta och träden, rosorna mm är från den tiden. Spettkakor har bakats här sedan 1913 på gammelfarmor Annas originalrecept. Rosenträdgården började byggas upp under mitten av 50-talet.

Här blev det även en del inköp av diverse förnödenheter.

Efter en intressant dag körde vi alla hemåt nöjda och belåtna.

Anita Svärdh