Förening Härslöv

Utfärd 2021

Bild på korsvirkeshus med medlemmar sittande i trädgård

Anne-Marie Nilsson

PRO Härslöv har haft utfärd tisdagen den 24 augusti 2021. Vi var 31 st PRO-are, som körde med egna bilar. Vi började med att äta en god lunch hos Gåsapågarna på Bialitt. Denna genuina stuga har anor från 1692.

Därefter gick färden till Olstorp Reslövs Mölla, där vi träffade ägaren Ulf Järgren. Han guidade oss inne i möllan. Den bestod av 7 vån., med totalt 96 trappsteg. Den var uppbyggd 2012. Det mesta av virket var norrländsk fur, som är ett mycket bra träslag, pga växer så långsamt. Att bygga upp möllan var inte helt enkelt pga all pappers-exercis som krävdes. Men till sist så stod den där. Den användes nu bl a som festlokal. Utanför möllan fanns ett antal bodar. De använder man tex då man har Julmarknad. Det fanns även ett Lanthandelsmuseum, som vi besökte. Där var det många saker man kände igen, och kanske även har i sitt hem. Så blev det då dags för em-fika, som bestod av kaffe med våffla. Vädret var vackert, så de flesta föredrog att sitta utomhus.

Anita Svärdh