Förening Härslöv

Höstmöte Tisdag 9 november

PRO Härslöv har haft Höstmöte den 9 november 2021. Vi var ett 35-tal medlemmar, som hade kommit till detta möte. Ordf. Anne-Marie Nilsson hälsade de närvarande välkomna. Hon vände sig speciellt till Jonathan Berglund, som skall informera oss om BOJ, dvs Brottsofferjouren Landskrona-Svalöv:s verksamhet.

Vi började med mötesförhandlingarna. Därefter informerades om det kommande Julsamkvämet den 7 dec. Anmäl och betala senast 30 nov. till Elsie Andersson. Programmet för våren 2022 delades ut. Vi planerar även för en utfärd i slutet av augusti.

Därefter blev det Jonathans tur att informera oss. BOJ är en ideell förening, med ett 70-tal föreningar i Sverige, som har funnits i 30 år och drives av volontärer, dock med vissa bidrag från kommunen och även medlemsavgifter.

Blir du utsatt för brott, så anmäl alltid till Polisen. Det är då även polisens skyldighet att fråga om man vill ha hjälp av BOJ. BOJ kan bl.a. hjälpa till vid rättegång. Det är Åklagarens skyldighet att informera om att man även kan ha rätt till skadestånd. Då man kontaktar BOJ, är man alltid anonym. Kontakt sker oftast via telefonsamtal och det kostar inget.

Sedan blev det dags för fika och även dragning i vårt lotteri med skänkta vinster. Därefter skildes vi åt efter att ha haft en trevlig och givande eftermiddag. BOJ; detta inbjuder till eftertanke. Lämna aldrig ut din kod till någon. Det är aldrig vare sig BOJ, bank eller annan myndighet, som ringer och vill ha detta. Lämna heller aldrig ifrån dig värdesaker, oavsett vem som begär det.

Anita Svärdh