Förening

Om PRO Vä

Förutom föreningsmöten har vi olika aktiviteter som; läsecirklar, släktforskning, canasta, fester och resor samt under vår, sommar och höstmånaderna Boccia och Boulespel samt under vintertid Canasta och Bowling. Vi ordnar också aktiviteter och cirklar med varierande inriktning enligt våra medlemmars önskemål.

I snart 80 år har PRO funnits som en oberoende kraft för att samla pensionärer i påverkansarbete, men också som en mötesplats för gemenskap, glädje, hälsa och personlig utveckling. Nedan kan du läsa lite om åren som var.

Partipolitiskt obunden

PRO var från starten partipolitiskt obundet. Från början hette organisationen Sveriges Folkpensionärers Riksorganisation. Först 1965 ändrades namnet till Pensionärernas riksorganisation, PRO.

När riksorganisationen bildats ökade medlemsantalet snabbt. Vid starten fanns det sju föreningar med 5000 medlemmar varav 3400 från Göteborgsföreningen. 1945 hade organisationen 41 000 medlemmar. 1964 nåddes 200 000 medlemmar och 1974 300 000. Vid årsskiftet 2019/2020 hade PRO omkring 300 000 medlemmar.

Viktiga frågor under åren har varit ekonomisk trygghet, vård, omsorg och boendevillkor, matpriser och tandvård. De sociala aktiviteterna, resor, studier och friskvård har också spelat stor roll för medlemmarnas livskvalitet under hela historien.