Förening Bjärnum

Vår historia

Här kan ni skriva om föreningens historia och hur allt började.

Historik

Under året 1950 hade det bland pensionärerna talats mycket om att bilda en pensionärsförening i Bjärnum.

En ivrig förespråkare för en pensionärsförening var Edvard Johannesson (Stenberg) han fick dock inte uppleva föreningens bildande. Han avled dagarna innan Bjärnums arbetarkommun och fackliga Centralorganisationen tog initiativ till att inbjuda kommunens folkpensionärer till ett möte i gamla kommunalrummet, som då fanns i samma byggnad som Hotell Central, eller på den plats där Apoteket i dag ligger.

Mötet som hölls den 30 nov. 1950 kl.19.30 öppnades av arbetarkommunens ordförande Rune Göransson som valdes att leda dagens förhandlingar. Till att föra protokoll över mötet valdes Oskar Pettersson. Från Hässleholms PRO förening deltog Karl Nilsson som redogjorde för PROs syfte och ändamål. som är att bevaka pensionärernas sociala och ekonomiska intressen. Efter en kort debatt beslöts att bilda en pensionärsförening i Bjärnum som skulle tillhöra PRO. Av de närvarande vid mötet tecknade sig 25 st. för medlemskap redan från starten.

I den första styrelsen valdes till ordförande Janne Samuelsson,

kassör Karl Olofsson (Granelund).

Övriga styrelseledamöter blev Gottfrid Härnsten, Ernfrid Lindberg och Magni Nilsson med suppleanter Oskar H Hansson och Nils Berg.

Beslut fattades om att inträdesavgiften i föreningen skulle vara 50 öre och att möten skulle hållas 1:a månaden i varje kvartal. Vid föreningens första ordinarie möte i januari 1951 fattades beslut om att medlemsavgiften skulle fastställas till 2:- per år.

Av föreningens årsberättelse den 23 februari 1953 var medlemstalet 61st. Föreningens kassabehållning uppgick till 120 kronor och 10 öre.