Förening Bromölla

Arbetarbostäder från tidigt 1900-tal Foto: Jan Hansson

PRO Bromölla år 1956

Bromölla Pensionärsförening tillkomst och utveckling

PRO-föreningen i Bromölla har idag cirka 700 medlemmar.
i Slutet av 1940-talet och början på 1950-talet blev det allmänt med pensionärssammanslutningar. Det fanns på riksplanet två organisationer som man kunde ansluta sig till. Sveriges Folkpensionärers Riksorganisation och Sveriges Pensionärers Riksförbund. I Bromölla fanns ingen förening för folkpensionärer förrän mitten på 1950-talet.

1956 bildades Bromölla Pensionärsförening Avd. nr 153.
Ett 40-tal medlemmar var med och bildade föreningen som anslöts till Sveriges Folkpensionärers Riksförbund. Medlemmsantalet växte fort och vid slutet av 1957 hade antalet medlemmar ökat till 200 personer.
Årsavgiften fastställdes till 4 kr. varav 2.40 gick till Riksförbundet och föreningen i Bromölla fick 1krona och 60 öre.
På ett möte den 13 januari 1961 Beslöts att övergå till Sveriges Folkpensionärers Riksorganisation.
Föreningen har under den tid den verkat och funnits haft en mångsidig verksamhet.