Distrikt Skåne

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Valdebatt om regionala frågor

En annan fråga som är viktig för oss i PRO Skåne att driva, är särskild seniorbiljett för resor i regionen. Alla politikerna var rörande överens om att det ska införas.

Sensommaren bjuder på sol och värme ett tag till. Kvällarna är ljumma och sköna och föreningsaktiviteterna börjar så sakteliga att komma i gång. I Vinslöv där jag bor, firade PRO-föreningen 70-årsjubileum för några veckor sedan. Vi är inte ensamma. Många föreningar jubilerar i år. Det är med nostalgi och beundran som tankarna går till alla de medlemmar som i decennier arbetat för att upprätthålla och stärka verksamheterna i föreningarna.

PRO:s historia är intressant och har tecknats ner på en stor vepa som går att beställa och köpa på vårt kansli. Det är distriktets kassör Stig Ålund som forskat och tagit fram historiken.

Vad har för övrigt hänt sen sist?

Jo, den 15 augusti anordnade PRO Skåne en valdebatt med politiker i regionen. Alla partier i regionen var representerade. Vi var ett sextiotal åhörare, som samlades i regionhuset i Kristianstad för att lyssna och ställa frågor.

De flesta av oss skåningar har någon erfarenhet av vården, både goda och dåliga. Jag upplever att politikerna på podiet var överens om att en del förbättringar behöver göras. Köerna till operation och behandling måste kortas.

Flera vårdcentraler har problem att bemanna. När man ringer för att boka tid kan man mötas av att det inte finns några tider, återkom, vi har ingen läkare just nu eller vi har en tid om en månad.

Det är besked som väcker både oro och frustration när man är sjuk och behöver vård.

Tillgänglighet måste också innebära att det ska gå lika bra att ringa och beställa tid som att boka genom 1177. Det är långt ifrån alla oss äldre som klarar datorteknik. Tilläggas bör att många vårdcentraler fungerar mycket bra.

En del vårdcentraler har inrättat äldremottagningar dit personer över 75 år kan vända sig och få råd och hjälp. Ett bra koncept som kan betyda mycket när det fungerar som är tänkt.

Tandvården är ett av tre mest prioriterade områden i PRO. Vår kongress slog fast att PRO kräver:
- att tandvården ska ha ett högkostnadsskydd som det för hälso- och sjukvården.
- att kommunerna anställer tandhygienister med särskilt ansvar för äldres munhälsa.
- att det satsas på forskning om äldres munhälsa.

Det här området verkar det som om politikerna skulle behöva läsa på mer om.

Sammantaget var det en bra debatt. Vi ger politikerna godkänt för relativt korta svar. Publiken verkade nöjd och vår debattledare Åke Ljunggren får högsta betyg.

PRO Skåne kommer att nogsamt följa hur partierna uppfyller sina löften.

Marianne Nilsson,
Ordförande PRO Skåne