Distrikt Skåne
PROs historia, sammanfattad på en vepa

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO 80 år- se utställningen om vår historia eller beställ ett eget exemplar

Att historien är viktig fångades en gång i tiden i en vers av Tage Danielsson: ”OM MAN VÄGRAR SE BAKÅT, OCH INTE VÅGAR SE FRAMÅT, DÅ MÅSTE MAN SE UPP.” Tänkvärda ord för alla människor!

PRO:s officiella historia började i Malmö under brinnande världskrig, 1942. Där hölls nämligen den första konstituerande kongressen. Malmö förblev riksorganisationens hemvist under många år, ända fram till 1977, då den flyttade till Stockholm. I mitten av 1940 bildades PRO Skåne. Dessförinnan hade ett flertal föreningar bildats i Skåne

I år kan vi alltså blicka tillbaka på 80 år av framgångar, men också av en del motgångar, i kampen för bra levnadsvillkor för Sveriges pensionärer.

På uppdrag av PRO Skåne har Stig Ålund, PRO Klippans ordförande och ledamot av distriktets styrelse, dokumenterat historiens milstolpar. De presenteras i en miniutställning.

Första visningen ägde rum på PRO Skånes årsmöte i Eslöv den 7 april. Den kommer nu att erbjudas föreningar och distrikt runtom i landet. Utställningen är ett samarbetsprojekt mellan PRO Skåne och Adaptmedia i Klippan.

Utställningen består av en vepa med måtten 180 x 90 cm, försedd med aluminiumlister med hängare. Föreningar kan beställa ett eget exemplar av utställningen till en kostnad av 880 kronor. Eventuell frakt tillkommer, alternativt kan hämtning ske på PRO Skånes kansli i Eslöv.

Kontakta PRO Skånes kansli, Pia, 0413-126 81 eller info@skane.pro.se.

För föreningar som endast önskar visa upp utställningen en kortare tid har PRO Skåne köpt in ett antal exemplar som kan lånas för en kortare tid. Även i det fallet kontaktas Pia.

Om någon förening önskar ett kortare föredrag om PRO:s historia kontakta Stig Ålund, 072-522 99 04

Text: Stig Ålund