Distrikt Skåne
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Fonus distriktsstämma för Skåne

PRO Skåne och ett 30-tal lokala PRO-föreningar i Skåne är andelsägare i Fonus. Nyligen höll Fonus den årliga stämman för Skånedistriktet. Där behandlades bl.a. årsredovisningen för koncernen för 2021 och förrättades val.

Fonus är Sveriges största begravningsbyrå och tillsammans med dotterbolaget Familjens jurist är koncernen en komplett organisation för att ge service i frågor som är av stor betydelse för alla människor. Årsredovisningen visade på ett överskott för Fonuskoncernen, vilket innebär att styrelsen föreslår en utdelning på 4% på medlemsinsatser.

Medlemsorganisationernas medlemmar ges vissa förmåner om Fonus och/eller Familjens Jurist anlitas i olika sammanhang. Några av förmånerna är

• 500 kr prisavdrag på begravning eller 750 kr prisavdrag på begravning om det finns ett registrerat digitalt Vita Arkivet till den avlidne
  • 2 000 kr prisavdrag på gravsten för minst 14 000 kr från Fonus två största leverantörer.
  • 20 % rabatt på juridiska tjänster.

Det är ägarorganisationernas uppgift att kommunicera förmånerna till sina medlemmar, till exempel på hemsida, i nyhetsbrev, eller genom att bjuda in Familjens Jurist och Fonus till kostnadsfria föreläsningar. Många ägarorganisationer lägger upp länkar för information om förmånerna på sin webbsida.

Vid årets distriktsstämma för Skåne valdes följande personer att ingå i fonusrådet (kontaktombud) för Skåne:
  • Anna Biegus Nilsson,Eslövs Arbetarekommun
  • Claes Block, PRO Skåne
  • Michaela Brahce, HSB Brf Ganbo
  • Pernilla Rydell, Verdandi Skåne
  • Roland Carlsson, ABF Mittskåne
  • Stig Ålund, PRO Skåne
  • Stefan Hedetoft, PRO Åkarp
  • Carina Nilsson, Malmö Arbetarekommun
  • Lisbeth Eriksson, PRO Åkarp.

Till ordförande i valberedningen för Skåne valdes Bo Carlqvist, PRO Skåne och PRO Kultur, Malmö.

Den 12 maj äger årets nationella föreningsstämma (kongress) rum digitalt.

PRO-föreningar i Skåne som överväger att bli andelsägare i Fonus är välkomna att kontakta Stig Ålund, 072-5229904 eller 043512616@telia.com för vidare information.

Stig Ålund

Text: Stig Ålund