Distrikt Skåne

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Mot ljusare tider?

Antagligen blir detta min sista krönika i Skånenytt. Jag har trivts som ordförande i PRO Skåne men nu är det dags för andra att ta över.

Samtidigt som vårdagjämningen infunnit sig och sommartiden närmar sig så ligger mörka moln över Ukraina. Så ser det ut när jag skriver detta inlägg.

Rysslands invasion av Ukraina och landets urskillningslösa bombningar lägger en mörk skugga över världen. Människor dödas. Kvinnor och barn flyr från sitt hemland och sina hem. Det som händer är fruktansvärt. Ukrainarna kämpar tappert för att få behålla sitt land och sin frihet. Vi kan bara hoppas på att kriget tar slut och att Ukraina får behålla denna frihet.

Vi i PRO har en systerförening i Ukraina som hade en representant med på den konferens som vi i PRO Riks anordnade tillsammans med PRO Global för något år sedan. Äldre människor i Ukraina klarar inte alltid av att fly utan tvingas ofta stanna kvar och bli utsatta för bombningarna. Våra tankar går till dem och vårt hopp är att bombningarna upphör.

I PRO börjar verksamheterna ute i våra många föreningar komma igång. Pandemin är inte över men smittspridningen avtar. Många har vaccinerat sig och har därför ett skydd mot svår sjukdom. Vi behöver träffa varandra och umgås. Den sociala samvaron betyder mycket för vårt välbefinnande.

PRO behöver också synas i den politiska debatt som blir alltmer intensiv ju mer valrörelsen närmar sig. Vi måste arbeta för höjd allmän pension. Både för garantitillägget och ökade inbetalningar till pensionssystemet. En utdelning från de fyllda pensionsfonderna i form av en gas måste kunna göras som motvikt till den broms som redan finns i systemet. En satsning på äldreomsorgen måste ske runt om i kommunerna. Vi behöver en bättre tandvårdsförsäkring.

Antagligen blir detta min sista krönika i Skånenytt. Jag har trivts som ordförande i PRO Skåne men nu är det dags för andra att ta över i samband med årsmötet 7 april. Jag kommer fortsatt att vara kvar och vara aktiv i PRO. Jag kommer att delta i samhällsdebatten för att skapa bättre villkor för landets pensionärer.

Jan Andersson,
Ordförande PRO Skåne