Förening Vilbergen

Resa till Tiveden & Karlsborg 2023

TIVEDEN & KARLSBORG

Torsdag 25/5 – 2023

En utflykt till ”Sveriges resehuvudstad". Vi besöker Karlsborgs fästning på Vätterns västra strand. Fästningen kom till i dyningarna efter kriget 1808-09, då Sverige förlorade Finland till Ryssland. Stockholm blev mer utsatt, och beslutet att bygga en alternativ fästning fattades. Planen, som drevs framåt av Göta kanals byggnadsherre Baltzar von Platen, gick ut på att en central fästning skulle byggas inne i landet, så att den svenska armén skulle få mer tid på sig att mobilisera. Samtidigt skulle också kungafamiljen, regeringen och guldreserven kunna flyttas till säkerhet inne i landet – om det blev krig. Vår guide för dagen berättar mer.

Efter besöket i Karlsborg tar vi bussen ut i Tivedsskogarna. Det blir lunch på Forsgården som huserar i den gamla sluss- och lotsvaktarbostaden intill Göta kanal. Tivedens nationalpark är en Sydsveriges vildaste skogar och en av den vackraste. Det är ett kuperat, bergigt och blockigt område. Till stor del stiglös och otillgänglig men också oändligt inbjudande. Parken ligger i den mest otillgängliga delen av Tivedens skogar, i den del som kallas Trolltiven. Trots allt slingrar sig bussen fram på smala krokiga vägar genom parken, vilket gör att vi kommer väldigt nära sjöar, gamla urskogar och stora klippblock som flyttats med inlandsisen.

Innan vi åker hemåt stannar vi till i Tivedstorp där eftermiddagskaffet står uppdukat! Det är en by med anor ända ifrån 1600-talet med gamla grästaksstugor, gärdesgårdar och hagar.

07.45 Avresa från Söderledskyrkan i Norrköping

10.00 Kaffe & smörgås på Skomakarns i Karlsborg

11.00 Guidad tur i Karlsborgs fästning.

12.30 Lunch på Forsviks Café (Preliminär)

13.45 Guidning genom Tivedens nationalpark

16.00 Eftermiddagsfika i Tivedstorp

19.00 Åter i Norrköping