Förening Eneby-Haga

Våren 2019

Abborreberg 9:e april

21 personer deltog i vårens första promenad. En 3 km lång slinga i Abborreberg och Marby. Lite kylslaget och blåsigt i början, men det blev skönare till fikastunden.

Aborreberg   1
Aborreberg 2
Siv,  Stig och Roland

Siv, Stig och Roland

Text och foto: Börje Berggren

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sörsjön 16e april, 15 deltagare.

Små tussilago, blåsippor utefter dikeskanterna.
text Britt Uhrenius

Fridhem 23:e april

Den 23:april blev vi 12 som gick vid Fridhem

Text och foto Mary Gustavsson

Djurön 7e maj, 18 deltagare.

Snålblåst, inget regn.
Blå- och vitsippor, gullvivor, kabbelekor.
Vid rastplatsen, som var på lä-sidan av Bråviken, styvmorsvioler.
Ovanför vattnet snabba tärnor.
Hägg som börjat blomma och dofta.

text Britt Uhrenius

Foto: Ulla Dure

Marmorbruket 14e maj 20 personer
Promenad längs norra stranden av Bråviken fram till ”kajen”. Förhoppningsfulla fiskare kastade sig till strömmingslunch medan vi tittade på.
Uppåt, uppåt längs en bred skogsstig med många insektshotell på trädstammarna.

Längs stigen, upp mot rastplatsen Tittut såg vi hela mars-, april- och maj månads blommor.
Blå- och vitsippor, gullviva, liljekonvalj, getrams, solnäva, tacka det växlande vädret under vårmånaderna för det.

Marmorbruksmuséet har blivit uppskattat utflyktsmål för Norrköpingsborna, det märktes tydligt.

Svanar förstås.

Text Britt Uhrenius