Förening Eneby-Haga

Vår historia

I natt smidde vi tusen planer. I morse gjorde vi som vanligt. Kinesiskt ordspråk

Året var 1983. PRO Haga hade blivit för stora. Man hittade inte tillräckligt med lokaker för verksamheten. Svårt var även att täcka hela Östra Eneby. PRO Haga beslutade att dela sin förening. Den nya föreningens verksamhetsområde skulle främst inkludera Östra Eneby.

25 februari 1983 hölls det första konstituerande mötet på Enebygården och PRO Östra Eneby såg dagens ljus. Styrelsen fick följande utseende.

• Bengt Karlsson, ordförande
  • Axel Karlsson, vice ordförande
  • Edgard Svensson, kassör
  • Nanna Rosenqvist, sekreterare
  • Sigvard Pettersson, vice sekreterare
  • Anna-Stina Karlsson, suppleant
  • Stina Svensson, suppleant

75 medlemmar deltog 1983. Som mest har antalet varit 521 medlemmar år 2001 för att nu ligga på drygt 400. Årsavgiften 1983 blev 35 kr. År 2012 har den nått till 275 kr. Startbidraget 1983 från PRO Haga var 100 kr och från distriktet 500 kr. Fr.o.m. 2004 gick man över till central uppbörd av medlemsavgifterna.

Lokaler som föreningen hyrt in sig i har varit Majblomman, Eneby församlingshem, Enebymoskolans matsal, Enebygården och Vidablickssalen HSB. Numera är det Riks-City samt Träffpunkten Vinbärsbusken som vi i god sämja delar med PRO Haga.

Sedan 1983 har sånggrupp och kaffekommitté funnits med. Sånggruppen hade uppehåll 2002 - 2009 men är åter verksam från 2010. Även deltagande i trivselkommitté, start 1992 och studieverksamhet, start 1993.

Motion och friskvård av olika slag som dans, skogs-och stads-promenader start 1996, matlagning för herrar, snickeri, boule och mycket annat som varit efterfrågat och populärt under de snart trettio åren.
Lotterikommittén startade 1994. Denna verksamhet är av allra största betydelse för föreningens ekonomi. Vinsterna från "Vita lotteriet" var mycket uppskattade. Där fanns fantastiskt välgjorda broderier och annan "handaslöjd" som föreningens cirkel i handarbeten bidrog med. Dessa alster/vinster fanns mellan 1983 - 2010. Sycirkeln var med redan från början 1983.

Reseverksamheten har fört medlemmarna i olika väderstreck. Både inom och utom landet. De nordiska länderna har besökts ett antal gånger men även Schweiz och f.d Jugoslavien. Inom Sverige blev det sommarresor, dansresor, teaterresor, buss i det blå samt mycket, mycket mer till stor förnöjelse.

Programkommittén har genom åren engagerat många politiker, teateramatörer, sånggrupper, kulturpersoner, små och stora musikgrupper, historieberättare m.fl. som bidragit med många kloka ord samt underhållning i alla former. I föreningens barndom tog de också 2 ggr/år fram ett programblad som sändes ut till samtliga medlemmar. Finns fortfarande men genom styrelsens försorg och bara en gång om året.

Kommunens Pensionärsråd, KPR har funnits för Östra Eneby sedan 1992. Östra Eneby ingår numera i Föreningarnas pensionärsråd, FPR. Frågor som behandlas har varit bro över E4, övergångs-ställen, färdtjänst, sopstationer, boendefrågor för äldre med mera. Föreningen var representerad på PRO kongressen 1996. Året 2007 innebar ett distriktsmästerskap i PROs veteranvetartävling.

Moderna tider har även nått denna förening där man fått kunskap om mobil och datoranvändning. Hösten 2012 sjösattes hemsidan:
pro.se-eneby-haga Länk till annan webbplats.

Rent idielt har många medlemmar hjälp till, som ej tillhört varken styrelse eller kommittéerna. Haft stor omsorg så allt gått i lås vid möten, trivseleftermiddagar, skogspromenader, studiebesök, dagsutflykter och mycket mer. Sedan 1994 tackar styrelsen de som jobbar för föreningen med en julblomma eller presentkort.

En hopslagning av Pro Östra Eneby och Pro Haga skedde 1 mars 2014. Den nya föreningen heter: PRO Eneby-Haga.

Alla klagar över sitt minne ingen över sitt förstånd Ordspråk