Förening Vist

Medlemsmöte jan 24

Januari 2024

Den 26 januari hölls årets första möte, 80 medlemmar, varav 2 nya, hälsades välkomna.
En parentation för det gångna årets bortgångna medlemmar hölls med tänt ljus, en tyst minut, varefter följde en dikt "saknad" och psalmen Härlig är jorden.
Ordförande informerade om inkommande skrivelser och inbjudningar som kommit till föreningen.
Kassören informerade om pågående bokslutsarbete och Budget för 2024. Han meddelade också att kaffe/underhållning höjs till 50 kr.
Gymnastiken, Chi gongen, promenader och akvarellgruppen drar i gång sina aktiviteter för våren (läs under aktiviteter). Läsecirkeln ej klart med startdatum.
Reseansvarig informerade om resor ordnade av PRO centralt och föreningens resa runt Vättern (se under resor).

Lyssnar jan 2024

Efter den interna informationen överlämnades ordet till två gäster från Länsförsäkringar Östgöta. De informerar noggrant och kunnigt om olika bedrägerimetoder på våra nu alltmer digitala miljöer. Vi fick möjlighet att ställa frågor och fick svar på dem. De visade också på ett antal viktiga punkter om hur vi kan skydda oss från bedrägerier.

Fem sätt att skydda dig från telefonbedrägerier

• Var vaksam om du blir kontaktad av någon som utger sig ringa från ”banken” – lägg i stället på luren och kontakta oss. Använd alltid vårt officiella telefonnummer som du hittar på vår hemsida.
  • Använd aldrig din bankdosa eller ditt BankID på någon annans uppmaning såvida du själv inte inlett kontakten med oss på vårt officiella nummer.
  • Lämna aldrig över koder som skapats från din bankdosa till annan person som kontaktat dig på telefon. Dessa får endast användas av dig och ingen annan. Inte ens vi på banken har rätt att ta del av dina koder.
  • I BankID-appen framgår det alltid vad du har för avsikt att signera. Läs därför texten i appen noggrant innan du godkänner med ditt lösenord.
  • Installera aldrig program eller appar på någon annans uppmaning. Bedragare kan ta över din dator eller telefon.