Förening Lambohov
Personer framför träd

Verksamhetsplan 2024

PRO Lambohov är en lokal förening inom PRO riksorganisation som verkar i områdena Lambohov - Slaka – Skeda.

Vår målsättning är att föreningen driver opinion för angelägna pensionärsfrågor precis som PRO riksorganisation. Vidare ska vi bedriva aktiviteter i linje med våra medlemmars önskan i form av olika möten, studier mm. Vår förening ska verka för en bra gemenskap och trivsel för alla våra medlemmar. Grunden i föreningens verksamhet beskrivs i Vår- och Höstprogrammen.

Möten, Träffar och Information

Medlemsmöten hålls i Lambohovskyrkans lokal 2 gånger under våren 1 gång under hösten. Mötena består under våren av årsmöte och vårfest, höstmötet med julfest och verksamhetsplan, budget för nästkommande år . Vid behov kan fler medlemsmöten hållas.

Mingelkvällar har vi slutet av månaden i Kvarterslokalen (Plöjaregatan 52 B) utom över sommaren och runt årsskiftet. De innehåller olika former av förtäring samt information eller underhållning.

Öppet Hus har vi i Kvarterslokalen varje måndag kl. 10-12 utom sommarmånaderna och runt årsskiftet. Minst en gång i månaden bjuder in någon för information om något aktuellt och angeläget ämne. Korta presentationer av organisationer och föreningar i Lambohov förekommer också. Lättgympa på måndagar ska vi försöka återuppta.

Vår- och höstprogram delas ut till alla medlemmar. Till alla medlemmar med e-post skickas vid behov ”månadsbrev” med aktuell information och om nya aktiviteter som tillkommit efter vår- och höstprogrammens tryckning. ”Månadsbreven påminner också om de i närtid kommande aktiviteterna i vår- och höstprogrammen.

Studier, Utflykter och Samverkan
Föreningen anordnar studiecirklar och utflykter efter medlemmarnas önskemål. PRO samorganisation och PRO distriktet erbjuder olika former av utbildning och information och även gemensamma aktiviteter. Friskvård bedrivs i form av lättgympa och boule. ABF lämnar förslag på olika studier som vi kan bedriva. Vi kommer att vid olika tillfällen samverka med olika PRO föreningar i Linköping. Kvarterslokalen (Plöjaregatan 52B) disponerar vi tillsammans med Sportis ( fritidsförening för årskurs 4-6). Gemensamma aktiviteter är Boule på hösten, Luciafirande och förkovran i olika hantverk med hjälp av vår hantverksgrupp.

Medlemsvärvning/Medlemsnytta
Föreningen presenterar PRO och erbjuder alla blivande pensionärer medlemskap. Våra aktiviteter ska vara inom olika områden för att erbjuda så många som möjligt att finna något som kan vara lärande och stimulerande. Vi är lyhörda för våra medlemmars synpunkter och önskemål på verksamheten. Vi ska ha en aktiv kontaktorganisation med kontaktombud för att erbjuda bästa tänkbara medlemsvård.

Ekonomi
Föreningen ska se till så vi har en ekonomi i balans långsiktigt.

Hemsidan
Föreningens hemsida ska vi fortlöpande uppdatera med aktuell information.