Förening Lambohov

Harriet Wång Pettersson 14 år
Lennart Johansson 2013 -

PRO LAMBOHOV
registrerades 8 december 1983. Interimsstyrelsen startade i oktober 1983. Första månadsmötet hölls i januari 1984. Erik Pettersson kom från Skäggetorp och var den som bildade föreningen och dess första ordförande. Sonen Konny var ordförande åren 2013 till 2017.
Lambohovs befolkning var relativt ung. Inflyttning i den nya stadsdelen påbörjades 1979. Antalet pensionärer var inte särskilt stort initialt.

Medlemsutveckling
Medlemsutvecklingen de första åren var tämligen svag. År 2000 var föreningen 29 medlemmar. Fram till 2005 hade man vuxit till 69 medlemmar. År 2010 hade antalet medlemmar ökat med ytterligare 40. Efter det ökade antalet till 145, vilket är exakt samma antal som vi har idag, januari 2024. Högsta medlemsantalet var november 2019 med 162 medlemmar. Därefter kom pandemin och vi blev allt färre, hösten 2023 var vi 131. Med dagens siffra 145 har vi de senaste månaderna haft en kraftigt tillväxt i medlemsantal.

Verksamhetsutveckling
Redan under första tiden erbjöds många olika aktiviteter. Som exempel kan nämnas läsecirklar, akvarellmålning, data, engelska och boule.
Kören Hesa Röster har varit en aktiv del i vår förening under många år. För 20 år sedan blev Birgitta Alenby körens ledare. För 10 år sedan bestod kören av sjutton sångare, Birgitta Alenby har spelat piano, Hans Alenby flöjt och Harriet Wång Pettersson cittra. Kören uppträdde på våra möten men också på äldreboenden bland annat. Kören upphörde med sin verksamhet under år 2020.
Månadsvisa medlemsmöten har sedan starten varit en viktig del av verksamheten. I början hyrde man lokal i servicehuset Tröskaregatan. Efter Lambohovskyrkans tillkomst 1987 fanns möjlighet att hyra församlingssalen för månadsmötena. För ca 10 år sedan fick vi möjlighet att disponera lokalen Plöjaregatan 52 B av Stångåstaden. Lokalen nyttjas nu av oss tillsammans med Sportis, en fritidsverksamhet för årskurs 4-6, sedan ett par år. Tidigare var det möjligt för allmänheten också att hyra lokalen.
Konny och Harriets goda relation med Stångåstaden gjorde det möjligt för föreningen att kunna etablera verksamhet på Plöjaregatan 52 B. Lokalen innebar att vi kunde starta nya aktiviteter.
Öppet hus var en aktivitet som startade i och med tillgång till lokalen. Konny Pettersson initierade det hela. I början var det dock trögt med besökare men Konny var uthållig och snart ökade antalet besökare. Idag är vi oftast 25-30 personer på måndagarna kl. 10-12, januari till maj och augusti till december. Ungefär en gång i månaden har vi någon gäst som informerar.
Mingel började också vid den tiden då vi fick en lokal av vistas i. Mingel har vi en gång i månaden på kvällstid. Det kan vara varierat innehåll alltifrån föreläsning till underhållning. Enklare förtäring erbjuds. Lämplig dryck tar man med själv.
Besöken på medlemsmöte har successivt minskat därför har vi enbart tre möten per år. Vår- och julfest samt årsmöte har vi Lambohovskyrkan.
Öppet hus och mingel är populära aktiviteter.
Under många år har vi haft en hantverksgrupp som träffas varje vecka och producerar varierande alster av hantverk.
Bokcirkeln har ca 12 deltagare och träffas en gång i månaden för att diskutera senast lästa bok.
Den senaste aktiviteten är pubbesök en gång i månaden. Första gången var på Ohrans krog nu i januari med 29 deltagare. I februari ska vi gå till Pinocchio pizzeria.
Utflykter och studiebesök har genomförts av vår förening och i samarbete samorganisationen, PRO Östergötland och andra föreningar under alla år. Exempel på några utflykter senare år är besök på Slaka Hembygdsförening och Lambohovs säteri. En bussresa i kindabygden tillsammans med PRO Askeby var mycket uppskattad.
Resor, studiebesök och utflykter är aktiviteter som kontinuerligt arrangeras av Samorganisationen och PRO Östergötland. Läs och Res är en årligen återkommande aktivitet, vartannat år i Sverige och vartannat år utomlands

Samarbeten
Vi har tidigare haft samarbete med Valla Folkhögskola. Kursdeltagarna för fritidsledarutbildningen hjälpte oss med IT-frågor och i gengäld fick de träna ledarskap på oss. Denna aktivitet drivs nu av Samorganisationen. Johan Green, lärare på naturprogrammet, lärde oss mycket om naturen på utflykter vi gjorde under några terminer i slutet på 2010-talet. Numera är det en kurs för allmänhetensom man får söka till.
Sportis som vi delar lokal med har vi etablerat ett inspirerande samarbete med.
Tillsammans med dem spelar vi boule och äter korv i september, ordnar luciatåg varje år. De besöker också vår hantverksgrupp för få inblick i och prova på olika hantverkstraditioner. Samarbetet med Sportis ser vi fram emot att utveckla ytterligare.

Avslutning
Många personer har genom åren gjort goda insatser för föreningen. Ingen nämnd och ingen glömd. Tack för de insatser som gjorts och vi ser framtiden an med tillförsikt.

PRO Lambohovs styrelse 2024-02-07