Distrikt Östergötland

PRO Kongress 2012

PRO Kongressen i Örebro 15-18 juni 2012

Kongressen drog igång fredagen den 15/6 med tal av socialminister Göran Hägglund och (S) nya partiledare Stefan Lövén.

På lördagen startade den tuffa delen av kongressarbetet. Kongressen jobbade då med de många förslaget om ändrade stadgar för hela PROs orgnisation. PRO Östergötland har 8 kongressombud på plats i Örebro. Vår ordförande Olle Beng och viveordförande Inghild Larsson är också med och fattar beslut eftersom de är våra representanter i Riksorganisationens representantskap.

Curt Persson omvald till PROs ordförande

Med ett rungande ja omvaldes Curt Persson till förbundsordförande för PRO för den kommande kongressperioden. - Det är spännande att få fortsätta driva denna fina organisation framåt. Tack för att ni har valt mig, sa Curt Persson när han på lördagsförmiddagen åter fick förtroendet av kongressens 251 ombud att leda PRO.

Bakom alla stora män sitter det en liten stark kvinna

Hon heter Ragnhild Wärn och är ordförande i PROs samorganisation i Motala och revisor för PRO Östergötland.
Ragnhild är en av två huvudsekreterare på kongressen och de sitter hela tiden på podiet och deras plats är snett bakom talarstolen.

Seger nr ett, Östens seger över den onödiga firmatecknaren

Ingen har kunnat förklara varför stadgarna talar om att man i föreningen ska ha en ensam firmatecknare utöver de två nödvändiga. Nu är denne borta ur stadgarna och vi slipper fundera över vad den skall göra. Framöver gäller det att styrelsen bestämmer vem som ska betala räkningar från bankkontot och kassan. Två firmatecknare går till banken och skriver fullmakt. Precis som vi alltid gjort, eller hur?

Seger nr två

Sven-Åke Överström Kongressombud för PRO Östergötland och ordförande i PROs samorganisation i Linköping, fick styrelsen att ändra sitt ställningstagande i en attsats, till fördel för hans motion som gällde enhetsråd.

Helge Backman från PRO Finspång föreslog i en motion att man starkt borde förenkla sättet att erhålla bostadstillägg. Samhället känner ju ändå till de flestas ekonomiska situation och därför borde man kunna göra en obligatorisk utbetalning till dem som har rätt till bostadstillägg. Ulla Johansson, ordförande för PRO Finspång argumenterade för motionen men fick inte kongressens gehör för den.

Seger nr tre, Sysselsättning på äldreboenden

Motionen som är skriven av Ethel Svensson ordförande i PRO Ryd i Linköping, vill att fritidsverksamhet ska bli obligatorisk inom offentligt finnsierat äldreboende. Motionen hade bara ansetts besvarad. Katarina Ringholt gick upp i talarstolen med ett tilläggsyrkande och fick igenom en fick igenom och motionens huvudsyfte skulle skrivas in i handlingsprogrammet.