Förening Wästerringen

Månadsmöte 18 september

Anders Färnstrand och Ulf Hellman presenterade poeten Dan Andersson i ord och ton.

Anders berättade om Dan Aderssons uppväxt i finnmarkerna med en strängt religiös far och fem syskon. Dan Andersson gick på Brunnsviks folkhögskola och tillbringade flera månader i USA. Utöver dikter skrev Dan även romaner och var översättare från engelska. Han dog i ung ålder av förgiftning under en hotellvistelse i Stockholm. Under presentationen fick vi höra flera av Dans vackra visor. De framfördes av Ulf Hellman som spelade och sjöng Ljungman Jansson, Helgdagskväll i timmerkojan , Till min syster och flera av Dan Anderssons välkända och vackra visor. Vi tackade Anders och Ulf för det fina och intressanta uppträdandet med en varm applåd.

Under mötet antogs budget för 2024. Budgeten innehöll en höjning av medlemsavgiften från 50 till 60 kronor.

Kaffe med hembakade bullar och kakor serverades. Anne-Marie hade bakat det goda kaffebrödet. Information gavs om kommande aktiviteter och mötet avslutades med lottdragning.