Förening Wästerringen

Månadsmöte 16 oktober

Torgny Uhlin berättade om konsumentrörelsen

Mötet inleddes med föreläsning och filmvisning om Konsumentrörelsens historia
Torgny Uhlin berättade om Konsumentrörelsens framväxt i landet och då speciellt i Örebro. Rörelsen startade i England i början av 1800-talet men den första butiken i Örebro öppnade först 1901. Under en period fanns två konkurrerade föreningar i staden. Den framväxande rörelsen mötte starkt motstånd från annan affärsverksamhet. Som exempel på detta lyfte Torgny fram den s.k. margarinstriden. KF fick inte köpa margarin från leverantörerna. Detta ledde till att man byggde upp egna fabriker. Verksamheten växte trots detta och 1941 fanns 128 butiker i Örebro. Efter en del satsningar som slog fel har butiksantalet numera minskat. Vi fick se en unik stumfilm om verksamheten som KF spelade in 1926. Här fick vi en bild av artig personal bakom disk och av en strid ström av kunder till de 24 speceributiker och 10 charkbutiker som då fanns i Örebro. Även specialkonsum fanns som sålde kläder, husgeråd och skor. Vi fick också se intressanta filmer från 60-talet då Domus öppnade vid Stortorget med butik och restauranger. Björn riktade ett stort tack till Torgny för det mycket intressanta föredraget och vi instämde med en varm applåd. Kaffe med hembakat kaffebröd serverades. Mötet avslutades med lottdragning. Nästa möte blir gemensam lunch på Trädgårdarna 23 oktober.

Torgny Uhlin