Förening Wästerringen

Cirkeln kända Örebroare

Under hösten 2023 samlades vi kring en cirkel med temat kända Örebroare.

Vid fem tillfällen träffades Wästerringenmedlemmar under temat kända Örebroare. Vid varje tillfälle avhandlades ett ämne och de fem ämnena var kända idrottspersoner, kända författare, kända artister och skådespelare , kända örebrobyggnader och kända konstnärer.
Vi blev förbluffade över hur många kända personer vi kom på, både sådana som kanske är mest kända just i Örebro och sådana som är kända i hela Sverige.

Sista gången, då vi pratade om kända konstnärer, träffades vi hemma hos vår medlem Arne Eriksson. Arne var gift med den duktiga och framgångsrika konstnären Gunda Eriksson. I hennes ateljé, som är övervåningen i deras villa, hängde många vackra tavlor målade av Gunda. Arne berättade om Gundas liv. Hon föddes i Boliden, men familjen flyttade till Örebro när Gunda fortfarande var barn och hon bodde här resten av sitt liv.
Gunda började som modist, och gjorde hattar bl.a. åt modeller vid modevisningar. När hattmodet förändrades, och allt fler kvinnor började gå barhuvade, föreslog Arne att hon skulle återuppta sitt målande, som hon tidigare provat på, något som hon lite motvilligt gjorde. Men då tog det fart och Gunda deltog tio gånger på Liljevalchs vårsalong. Hon fick också chansen att åka till USA och ställa ut sina tavlor på Kean Mason Gallery i New York.
Gunda avled 2022 efter några års sjukdom.

Tavla målad av Gunda Eriksson