Förening Kultur Örebro

Vår historia

vårutflykt fika i det gröna

Vårutflykt. Foto: Åke Gunnarson

Tio år med intressanta aktiviteter, kunskapsutveckling och gemenskap

Vad har vi gjort under de gångna 10 åren?
Hösten 2009, närmare bestämt 26 oktober, träffades några personer på ABF för att diskutera bildandet av en ny PRO-förening i Örebro, PRO Kultur. Vid detta möte beslutades att gå vidare med idén att bilda en ny förening inom PRO Örebro.

I december samlade vi några av våra ”gamla kollegor” från Medborgarhuset i Örebro samt PRO-distriktets ombudsman Roy Andersson. Vi bjöd också in Johnny Lindahl, ordförande i PRO Samorganisation Örebro samt Lars Wettergren, ordförande i PRO Kultur Stockholm, tidigare ordförande i PRO Riks. Lars gav oss information om hur man arbetar i föreningen i Stockholm. Då alla var positiva till bildandet togs därefter beslut om att vi gör ett försök att starta en PRO Kultur i Örebro. En interimsstyrelse bildades bestående av Bo-Göran Larsson, Lisbeth Rodefors, Åsa Häggström och Kerstin Gunnarson. Dessa ska arbeta fram till ordinarie årsmöte i mars 2010. Ett intensivt arbete startade för att reda ut allt det praktiska i samband med bildandet.

Vårt första årsmöte genomfördes i mars 2010, vid årsskiftet 2009-2010 hade vi ca 10 medlemmar. Mötesdeltagarna gavs möjlighet att komma med verksamhetsförslag och det visade sig då att resor var det helt dominerande önskemålet. Under året bildades tre kommittéer; Program-Resekommitté och Medlemskommitté, samtliga med representant från styrelsen.

Första resan gjordes till Stockholm i juni 2010, där gjorde vi studiebesök på Arbetarrörelsens arkiv, vi besåg konsten runt Norra Bantorget. Nästa tripp togs till Grängesberg, även där besöktes Arbetarrörelsen arkiv och dess fansamling, även konsertbyggnaden Cassels donation och gruvmuséet Mojsen. Tredje resan detta år gick åter till Stockholm och Ostasiatiska muséet och den fantastiska terrakotta-armé utställningen. Det var så här det började! Vi har fortsatt på den inslagna vägen!

Studier
Under de här 10 åren har vi samlat medlemmar i 114 studiecirklar o övrig folkbildningsverksamhet, totalt ca 1500 deltagare. Kerstin Färm, vår studieorganisatör, tog redan 2011 initiativ till studiecirkeln ”Uppåt väggarna” där man fördjupar sig i arkitektur i Örebro. Det konceptet visade sig mycket uppskattat och fortsätter än i dag men under nytt namn ”Vår stad, då-nu-sen” och genomförs numera som övrig folkbildningsverksamhet, samlar 25-35 deltagare/tillfälle. Verksamheten består av stadsvandringar, studiebesök och föreläsningar. ABF Örebro län utsåg år 2015 Kerstin Färm till Årets folkbildare.

Utflykter och resor
Flera av studiecirklarna har läst om personer och platser vilket lett till olika resor. I urval; Kilsbergsvandringar, Dan Anderssons bygd, under flera år har Bo Haglund anordnat resor till Grangärde i Dalarna där Saxdalens manskör framfört verk av Dan Andersson, Dalakonstnärer Leksand, Maria Lang i Nora med mordvandring, Lars Lerin 3 besök på muséet i Karlstad, Ellen Key, hennes Strand, Astrid Lindgren besök i hennes hem i Stockholm, Bohuslän flerdagarsresa, Sahlströmsgården Torsby, Florence Stephens Huseby bruk, Kata Dalström Ljusnarsberg, Per-Anders Fogelström Stockholm Söders höjder.

Konstutställningar
I urval: Terrakottaarmèn Ostasiatiska muséet Stockholm, konst runt Norra Bantorget Stockholm, Konst på hög Kumla, Lars Lerin muséet Karlstad, Open Art Örebro, Avesta Art Avesta gamla järnverk, Sven-Harrys Stockholm, Gerd Göran Sångshyttan Hällefors, Gerd Göran 100 år, Konsthallen Örebro, Konstvandring USÖ, Arbetets museum Norrköping, Nordiska akvarellmuséet Tjörn, Konstfrämjandet Örebro, Nationalmuseum Stockholm efter renovering, Brixels gallerier Arboga.

Teater och Bio
I urval: Seniorteater i Lekeberg, Västanåteatern Sunne, Stadsteatern Stockholm. Bio Roxy vid ett flertal tillfällen.

Hjärngympa/Veteranvetarna
PRO-distriktet arrangerar årligen PRO Veteranvetartävling, PRO Kultur har varit med i tävlingen sedan 2015. Studiecirklar har anordnats med tema ”Hjärngympa” dessa har samlat många deltagare som alla vill vara med och tävla vilket inneburit 2-4 lag/år. Deltagarna har kämpat väl och lyckats knipa tätplatserna, men väntar ännu på guldet!

Resor utanför Sverige
Under åren har vi även gjort resor utomlands. I de flesta fallen har vi anlitat reseföretag i Örebro.

Resmål Bl.a
Köpenhamn 2011 Louisiana, Karen Blixens hem, Tivoli, Båttur
Krakow 2012 Auschwitz-Birkenau, Wieliczka saltgruva, Judiska kvarteren
Helsingfors 2013 Arabiafabriken, Iittala o Fiskars
Budapest 2014 Judiska synagogan, Donaukryss, Margaretaön, Sentendre
Skagen 2014 Fredrikshamn, Skagenmålarna i Bröndum
Baltikum 2015 Riga, Pärnu, Ösel o Talinn
Berlin 2016 Spreekryss, Riksdagen, Potzdamer Platz, Stasimuséet, Charlottenburg slottskonsert
Paris 2017 Giverny Monét, Orsay, Orangeriet. Montmartre, Seinekryss
Amsterdam 2018 Rijksmuseum, van Gogh muséet, Flodkryss, Blommarknad
Prag 2019 Stadspromenad, Moldaukryss, Pragborgen
Åland 2019 Åländska skärgården
Wien 2019 Schönbrunn, Belvedere, Spanska ridskolan, Heuriger, Caféer

Vi är en sk konceptförening, det finns flera i landet, vi har tre protokollförda möten/år, årsmöte, studieupptakt samt höstmöte där beslut tas om verksamhetsplan och budget för kommande år. Vi har minst en aktivitet/månad, det kan vara konstutställningar, teater, studiebesök, föreläsningar, bio, kortare o längre resor, samt en hel massa annat roligt. Vi tror på gemensamma upplevelser av kultur och att gemenskapen dels hjälper oss att bli aktiva, dels berikar själva upplevelsen.

Vid årsskiftet 2019/2020 var vi 538 medlemmar.

Ordföranden: Bo-Göran Larsson 2010-03-23 – 2010-09-30 Avgått av familjeskäl

Kerstin Gunnarson 2010-10-04 – 2018-03-20