Distrikt Örebro län

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO:s riksmästerskap i orientering, golf, boule och PROvetarna ställs in

Bild: RIKS

PRO:s riksmästerskap genomförs varje år i olika grenar. Men i år påverkas höstens genomförande av coronaläget och några riksmästerskap måste tyvärr ställas in. Flertalet mästerskap föregås av uttagningar i föreningar och distrikt. Den verksamheten påverkas också av Folkhälsomyndighetens restriktioner.

Baserat på läget och myndighetens rekommendationer måste PRO tyvärr ställa in riksmästerskapen i orientering, golf, och boule samt frågesporten PROvetarna där både regionfinaler och riksfinal genomförs inomhus. I nuläget finns inga beslut om att ändra datum och senarelägga tävlingarna. För riksmästerskap i bowling respektive parbridge tas beslut om genomförandet efter sommaren.

Varför har PRO beslutat att ställa in flera av årets riksmästerskap?
Folkhälsomyndighetens uppmaning att personer över 70 år ska begränsa sina sociala kontakter gäller fortsatt. Denna rekommendation väger tyngst för PRO:s medlemmar och vår verksamhet. Man bör begränsa sina nära kontakter och stanna hemma så mycket som möjligt under den rådande pandemin. Dessutom ska man hålla fysiskt avstånd till andra människor man inte bor med. Detta blir viktigare ju äldre man är och är särskilt viktigt inomhus. - Att hålla sig hemma betyder inte att man för den skull måste isolera sig helt eller undvika att vara utomhus och röra på sig.

Det är förbjudet att genomföra idrottsevenemang och möten med fler deltagare än 50 personer. Lokal tävlingsverksamheten har fått tillåtelse att sätta igång så länge det är utomhus och med ett mindre antal deltagare. Dessa restriktioner kommer att gälla hela sommaren. PRO:s riksmästerskap är alla större evenemang med många deltagare och innehåller även sociala moment och gemensamma måltider inomhus där många deltagare umgås.

Rikstäckande aktiviteter med deltagare från olika delar av landet ökar risken för smittspridning. Restriktionerna för icke nödvändiga resor inrikes tas dock bort från 13 juni. Resorna i sig är inte orsaken till smittspridningen. Det är hur vi förhåller oss till övriga restriktioner under resan och på resmålet. Att fortsatt hålla avståndet och undvika nya fysiska kontakter är centralt.

Text: RIKS