Distrikt Örebro län

Foto: PRO Riks

Information till föreningarnas Trippelskrapsansvariga

När föreningen beställer lotter rekommenderar vi att ni ta ut något fler lotter på en gång och istället lämnar igen det som inte blir sålt. På så sätt behöver inte distriktet skicka lotter rekommenderat så ofta till föreningen. Distriktet noterar alla buntars nummer när lotter skickas rekommenderat. Bifogat finns även en lapp som uppmanar mottagaren att kontakta distriktet och bekräfta att hen mottagit lotterna.

Vid inbetalning till distriktet önskar ansvarig på distriktet att föreningen om möjligt betalar in på distriktets bankgiro 5612-2930 för att undvika kontanthantering.
Uppge Trippelskrapet vid inbetalning till distriktet.

Redovisningsblankett för 2024 ska användas. Redovisning sker helst när hela lottuttaget är sålt för att underlätta. Som ansvarig vädjar jag till säljande föreningar att alltid lämna in slutredovisningen enligt gällande datum då distriktet har ett sista datum för sin redovisning. Det är tidskrävande att sammanställa sålda och osålda lotter till Trippelskrapet.

Skrapa alltid vinstlottens hela kontrollruta vid inlösen av lotter till distriktet för redovisning. Extra viktigt om föreningen skickar in lotterna till distriktet med rekommenderad post. Ska köparen/föreningen lösa in lotter hos ATG-ombud så ska kontrollrutan inte skrapas. Då blir den ogiltig.

Distriktet ansvarar inte för felaktigt utlämnade, borttappade eller stulna lotter.
Vid stöld eller förlust ring Folksam på 0771–960 960.
Uppge 100180 samlings-försäkring. Vid stöld i hemmet måste polisanmälan göras även för det stulna för PRO. Förebygg gärna - fota, kopiera eller skriv av första serienumret i den obrutna lottförpackningen om 40 lotter. Skulle lotterna bli stulna kontaktar ansvarig i föreningen Trippelskrapet direkt så blir lotterna spärrade och kan inte lösas in hos ATG-ombud.

Regler vid försäljning 5 lotter för 100 kr, se "köp 5, betala för 4".

Lotta Bäckman
Lotteriansvarig PRO Örebro län