Förening Örnäset

VERKSAMHETPLAN 2024

PRO ÖRNÄSET

Verksamhetsplan 2024 för PRO Örnäset

Verksamhetsplanen beskriver föreningens mål för 2024 och vad vi vill åstadkomma.

PRO Örnäset är en framåtsträvande förening med en ambition att kunna erbjuda alla medlemmar gemenskap och meningsfulla aktiviteter och därigenom vara en så attraktiv förening att medlemmarna känner stort värde i sitt medlemskap och att vi får nya medlemmar. Vi har inför 2024 en hög målsättning om ett brett utbud av aktiviteter till medlemmarna.

PRO-lokalen

Grunden i vår verksamhet är PRO-lokalen i Örnäsets centrum som vi öppnade i maj 2022. Den har lyft föreningen och gett fler medlemmar och aktiviteter. För 2024 planerar vi att utveckla användningen av lokalen så att den är tillgänglig varje dag och kvällstid, i första hand för våra egna aktiviteter men också för uthyrning till andra.

Föreningens aktiviteter

Pensionärscafé

Vi ska fortsätta med vår lyckade satsning på pensionärscafé varje tisdag. Den stärker gemenskapen och minskar ensamheten bland äldre. Det ger också pensionärer som inte är medlemmar möjlighet att delta och se om PRO Örnäset är något för dem. Ibland har vi gästföreläsare

Studiecirklar

Vi har under 2023 har vi haft cirklar i sittgympamed minnesträning, qigong, matlagning för herrar och damer,vinkunskap, textil, litteratur och mobiltelefoni. Intresset har varit stort och vi planerar att fortsätta.

Vi frågar ständigt medlemmarna vad de vill ha för cirklar. Exempel på cirklar som efterfrågats och som vi ska försöka starta är vegetarisk matlagning och luffarslöjd. Om det blir för få intresserade försöker vi samordna med andra PRO-föreningar i Luleå så att cirkeln kan startas.

Medlemsmöten

Höstmötet i november beslutar om budget, medlemsavgift och verksamhetsplan för kommande år. Vid årsmötet i februari behandlas årsberättelsen och val av styrelse. I augusti hålls ett medlemsmöte som uppstart inför säsongen. Fler medlemsmöten kan bli aktuella. Vid mötena har vi underhållning och information från någon intressant person.

Aktiviteter

PRO Örnäset har under oktober 2022 i samarbete med ABF startat Ukrainskt språkcafé. En kväll i veckan där flyktingar från Ukraina träffar svenskar och vi får utbyta kultur, mat och lära sig/lära ut vardagssvenska. På liknande sätt som vi gjorde med flyktingarna från Syrien efter 2015.

Vi fortsätter med våra traditionella träffar som fettisdag, våffeldag, paltsväng, grillfest, surströmming och jultallrik.

I samarbete med andra PRO-föreningar i Luleå är vi med på PRO-resor. I första hand inom Norr- och Västerbotten.

Nya medlemmar

Nya medlemmar inbjuds till informationsträff 2 ggr/år där vi informerar om PRO´s verksamhet.

Under 2023 har vi värvat nya medlemmar via pensionärscaféet. Det ska vi fortsättas med. Vi ska ha värdar och värdinnor som ser till att nya medlemmar kommer in i gemenskapen och blir kvar som medlemmar. Men vi behöver också nå pensionärer som inte besökt caféet.

Vi ska ha bord vid mässor, marknader och hembygdsdagar i vårt område. Där informerar vi om PRO Örnäset och bjuder in till besök i PRO-lokalen och till prova-på aktiviteter.

För att nå yngre pensionärer ska vi använda den s.k. 65-åringen. Det är kvartalsvisa uppgifter om vilka som fyller 65 år i vårt område. Dem ska vi kontakta och inbjuda till oss.

PRO Örnäset har i november 2022 blivit utsedd till pilotförening i att utveckla organisation och verksamhet i PRO. Det innebär att vi kommer att få stöttning av PRO Riks att stärka föreningen.

Information

Programblad inför varje termin skickas ut till alla medlemmar och läggs ut på hemsidan.

Ny information läggs ut på hemsidan och affischeras i PRO-lokalens skyltfönster. På vår hemsida finns information om föreningen och våra aktiviteter och arrangemang. Ett galleri med bilder från olika trevliga arrangemang finns också.

Under 2024 ska vi försöka få in artiklar i media om vår förening och verksamhet.

Temamöten

Under året kommer vi att ha temamöten där vi tar upp aktuella frågor för pensionärer. T ex. juridik för pensionärer, ekonomi, försäkringar, klimat- och miljö, datasäkerhet, friskvård.

Aktiva medlemmar

För att utveckla förening behövs att fler medlemmar engagerar sig i styrelsen, som förtroendevalda funktionärer, cirkelledare eller i våra olika aktivitetsgrupper. Vi ordnar utbildning för de som engagerar sig.

Samhällsengagemang

PRO är partipolitiskt obundet. Det hindrar inte att vi är pådrivande i politiska frågor som är viktiga för pensionärer, t ex. pensioner, skatter, sjukvård, tandvård, äldreomsorg, bostäder, kommunikationer, etc. Lokalt påverkar vi via kommunens pensionärsråd och regionens länspensionärsråd. Vi ska göra vårt arbete för bättre villkor till pensionärerna känt genom att föra ut det i media.

Lotterier

Våra lotterier är populära bland medlemmarna. Nettobehållningen av lotterierna blir inkomstkälla för föreningen och används i verksamheter till gagn för medlemmarna. Vi har lotteriringar med vinster som oftast skänkts av medlemmarna, 21-lotterier som ger pengavinster och PRO-lotter som ger möjlighet till storvinster. Under 2023 har vi ökat lotteriförsäljningen, särskilt av PRO-lotter.

För 2024 är målet att öka lottförsäljningen och sälja minst 300 PRO-lotter.

Ekonomi

Föreningens ekonomi är hårt ansträngd, särskilt av lokalhyran. Vi försöker tillsammans med andra föreningar att påverka kommunen att höja hyresbidraget. Vi ska fortsätta att hyra ut lokalen till bl.a. PRO-distriktets utbildningsdagar för att bättra på ekonomin.

Vi tar betalt för studiecirklarna. Det beror på att ersättningsreglerna för studiecirklar försämrats och vi har inte ekonomi att fortsätta utan avgift. I gengäld ger vi gratis kaffe till cirklarna.