Förening Herrljunga

Månadsmöte 11 mars

Bosses första möte som Herrljungas nye PRO-ordförande

Fler bilder finns i nästa mapp

Det var ett 70-tal medlemmar som Bo Naumburg kunde hälsa välkomna till Herrljunga Hotell & Konferensden här onsdagen. Bosse inledde med några idéer och tankar runt ”Varför är vi med i PRO”? Att det är gemenskap, den sociala närvaron, kulturarrangemang, underhållning och den breda cirkelverksamheten, var de flesta mötesdeltagarna eniga om.

Ett kort protokollfört möte (som tillägg till Årsmötet) med gästtalare Mats Palm som ordförande och Harry Nilsson som sekreterare var nästa punkt. Först valdes Bengt-Åke Hellstadius till revisor på ett år och till valberedning utsågs Ulla Byman och Sonja Andersson på ett år.

Bosse hade förberett ett frågebatteri till oppositionsrådet Mats Palm som bl. a. innehöll Frölundas läge inför slutspurten i ishockeyn, hur förberedda är vi i Herrljunga angående Coronaviruset, Fixartjänsten - hur fungerar den och vad kostar det att anlita den, hemtjänstens arbetsförhållanden med många olika personal ute i verksamheten m.m.

När det gällde Frölundas framfart i slutspelet såg Mats fram mot den med tillförsikt. När det gäller Coranaviruset så kommer alla anställda informeras löpande, på kommunens lager ser det ganska hyggligt ut, men visir är det problem med. Är man biståndsbedömd är Fixartjänsten gratis! Många tyckte annars att Fixartjänsten är för dyr! Billiga lägenheter efterfrågas också, men som Mats svarade, så är det inte kommunen som sätter de hyrorna. Tyvärr har vi för dåligt med egna byggföretag i kommunen. På St. Götgatan kommer det att byggas 18 lägenheter inom kort. Mats betonade också att vi måste få till en positiv inflyttning på landsbygden för att kunna bibehålla den skolstruktur som vi kommer att ha i framtiden. Hemtjänstyrket är tyvärr ett problem i mindre kommuner, många som anlitar Hemtjänsten upplever att det byts personal alldeles för ofta.

Både före och efter kaffepausen underhöll Lars Persgren från Nårunga på sitt mycket gamla durspel, på ett alldeles utmärkt sätt, blandat med härliga historier mellan låtarna. Lars inledde med brudvalsen och avslutade med en hyllningsvals.
Se bilder på detta under Arkiv _Bildarkiv 2019-2020

Våra reseansvariga informerade om två kommande resor, den 16 juni resa med buss till bl. a. Gökhem vidare till Mullsjö och Tändsticksfabriken i Jönköping och via Husqvarna på hemvägen. Anmälan till Mona Andersson. En tredagars bussresa med Resemakarn’ till Rostock med två övernattningar den 15 maj. PRO Herrljunga har 20 platser inbokade, anmälan till Ulla Knutsson så fort som möjligt.

Givetvis kollar vi om det går att genomföra dessa båda resor på grund av Coronaviruset!

Tillträdesförbud på Hemgården har utlysts och innebär att all PRO:s verksamhet på Hemgården upphör tills vidare på grund av Coronaviruset. Vi återkommer med ev. ersättningslokaler så fort som möjligt. Stavgången är som vanligt, för den är ju utomhus.

Två allsångsträffar är inplanerade. Hemgården den 20/3 och Hagens den 27/3. Men tyvärr som det nu ser ut - blir de inställda.

Sist men inte minst, gjorde Harry och Hans dragningar på åralotterna och vem som vunnit månadens bukett. Den vackra blombuketten vanns av Lollo Sandqvist. Åralotternas vinnare sågs mycket nöjda över att få med sej en trevlig vinst hem. Bosse tackade därefter för dagens möte och beklagade att tiden sprungit iväg lite väl fort.