Förening Herrljunga

Månadsträff 9 okt. 2019

Onsdagen den 9 oktober var det månadsträff med härlig 50-tals musik och det var som vanligt förlagt till Herrljunga Hotell & Konferens. Det kom i det närmaste ett 80-tal nya som gamla medlemmar.

Maggan vår ordförande, inledde med att hälsade alla varmt välkomna.

Kent och Gunilla = Refräng & Co Foto: Ulla K

Besökte oss denna dag gjorde Herrljunga kommuns park- och gatuchef, Claes-Håkan Elvesten. Han har nu varit i kommunen i 2 år, före det var han i Vårgårda kommun i 6 år. Det blev en hel del frågor inför vintern som närmar sig och det handlade givetvis om sandningen på våra gator och cykelvägar. Vid 4 cm snö ska cykelvägarna plogas och på villagatorna vid 8 cm samt på övriga gator vid 6 cm snö. Många var väldigt kritiska till den stenflis som kommunen använder på våra cykelvägar. Detta innebär att väldigt många får och kommer att få punkteringar, när de cyklar där. Följden är och blir att många kommer att cykla på gatorna i tätorten istället! Detta är givetvis inte bra, men ingen vill ju ha en massa punkteringar. Vi vill ju helst slippa åka till cykelhandlaren varje vinter! Elvesten fick frågan – ”Kan man skicka räkningen till kommunen?” - svaret blev givetvis ”Nej det går ju inte.”

Så blev det då dags för eftermiddagens höjdpunkt.
Duon Kent och Gunilla från Lödöse, som kallar sig Refräng & Co.
De framförde 50-tals musik, blandat med många härliga episoder som de varit med om genom alla åren, tack vare musiken. Mycket var hämtat från den gamla musikradion och de inledde med, ”Gamla goa låtar”. Några axplock från deras repertoar var: ”Ramona”, en gammal goding från 1928, Doris Days ”Que Sera Sera”, Elvis Presleys ”Teddy Bear”, Robban Brobergs ”Jag måste hejda mig” och Siv Malmqvists underbara”Arvid”. En härlig Jitterbug hann de också med innan det var dags för dem att avsluta. Att detta var två heltidsmusiker var inget att ta miste på och många uttryckte sig, ”att det var något av det bästa de hört, på våra månadsmöten”. Efter detta var det dags att inta kaffe med fralla en trappa upp, det smakade som vanligt mycket gott.

Maggan informerade sedan om att det fortfarande finns några platser kvar till PUB-kvällen den 24 oktober. Hon informerade också om att vi tillsammans med Hemgården startar upp ett Musik-café på Hemgården, med start den 11 oktober och med återkomst den 2 november. Maggan berättade också att vi fått 23 nya medlemmar hittills under innevarande år och att vi idag har 355 medlemmar. Veteranvetartävlingen i Equmeniakyrkan går av stapeln den 7 november. PRO är värdar denna gång, vilket innebär att det behövs frivilliga som hjälper till.

Birgitta Larsson informerade från Trygghetsrådet om ett möte med (KPR) Kommunala Pensionärsrådet om bl.a. korttidsboendet i kommunen. Hon påminde också om att vi pensionärer inte skall glömma söka bostadstillägg! Det har blivit en liten höjning där. Dessutom att den 16 oktober är det information om ”Äldre i Trafiken”och den 30 oktober handlar det om elcyklar, båda dessa aktiviteter är i ABF-lokalen. Den 6 november kommer de nya områdespoliserna till Hemgården för att presentera sig.

Månaden fina bukett vanns denna gången av Per-Olof Andersson. Dragningen av våra åra-lotter var tillbaka igen. Harry och Jan såg till så att många lyckliga vinnare utsågs. Därefter tackade Maggan för idag och avslutade detta trevliga månadsmöte.

Text: Harry Nilsson
Bild: Ulla Knutsson

Gunilla Hansen & Kent Jonasson Samtliga foton: UK

Bildspel från en trevlig fikastund.