Förening Timrå

Ukulele

Birgitta Säwén

Ukulele är ett litet fyrsträngad stränginstrument Länk till annan webbplats. med ursprung i Portugal Länk till annan webbplats.. Den fick stor spridning på Hawaiiöarna Länk till annan webbplats. under 1800 Länk till annan webbplats.-talet och spred sig vidare till europeisk och amerikansk musik under 1920 Länk till annan webbplats.-talet.
Ukulelen finns vanligtvis i fyra storlekar (Sopran, Concert, Tenor och Baryton). Vi är en fortsättningskurs i ukulele. Vi spelar och sjunger. Dessutom lär vi oss nya ackord hela tiden. Nya låtar måste vi ibland ändra tonarten på så att sången inte drunknar. Den här terminen ska vi försöka lära oss en del texter utantill och även spela utan att titta på noterna. Sist men inte minst så har vi roligt.
Ukulele betyder ungefär "hoppande loppa".

Gruppen träffas onsdagar i Aktivitetshuset Pangea, Tallgränd 1, Timrå

Cirkelledare; Birgitta Säwén