Samorganisation Sundsvall

Kommunala Pensinärsrådet Sundsvall

Personer framför träd

Pensionärsrådens syfte är:

Att vara ett forum för insyn, erfarenhetsutbyte och delaktighet i frågor som starkt påverkar oss seniorer i vårt dagliga liv.

Dessutom ska de alla nämnderna inom Sundsvalls kommun samråda med dem som brukar deras tjänster
(8 kapitlet 3 § i Kommunallagen).

Pensionärsrådet består av 5 pensionärsorganisationer från
PRO -Pensionärernas Riksorganisation,
RPG – Riksförbundet Pensionärers Gemenskap,
SKPF – Svenska kommunalpensionärers Riksförbund,
SPF – Sveriges pensionärsförbund,
Finska föreningen

Pensionärsrådet består vidare av politiskt förtroendevalda inom Sundsvalls kommun från de olika partierna, rådet leds av Niklas Säwén, Kommunstyrelsen.

Pensionärsrådet träffas 4 gånger per år för samtal om angelägna frågor för seniorerna i Sundsvall.
Antalet seniorer i Sundsvall är ca 21 % av befolkningen, en stor och skiftande grupp, med olika bakgrunder och erfarenheter.
Genom våra organisationer ska vi företräda och bevaka olika frågor av skilda slag men i huvudsak med inriktning på äldres situation.

Vi har och utnyttjar möjligheten att göra vår stämma hörd inom ett flertal områden som äldreomsorg – och boenden, samarbete med Region Västernorrland om ”Nära Vård”, kommunikationer, kultur och föreningsliv mm.
Genom att svara på politiska motioner försöker vi ge ett seniort perspektiv.
Från pensionärsorganisationerna är vi oftast helt överens om den riktning vi vill att kommunen ska gå för att göra livet lättare för oss seniorer.

Vi deltar i nuläget som adjungerade i en politisk grupp som diskuterar en plan för ”Framtidens Äldreomsorg” i Sundsvall.
Här har vi en direkt möjlighet till påverkan innan beslut ska fastställas.

Dialogen som sker i Pensionärsrådet och med den politiska ledningen är konstruktiv och värdefull, men som i alla samtal och speciellt här beslutar de politiska partierna slutligen.

Upprop till alla pensionärer i Sundsvall:
Hör av er till era pensionärsorganisationer, det är genom att gå samman som vi kan påverka besluten som gäller oss pensionärer.
Ju flera vi blir som gör vår stämma hörd, desto större möjligheter till förändring, utveckling och påverkan för oss seniorer kan det bli..