Samorganisation Sundsvall

Om Samorganisationen i Sundsvall

PRO:s grundläggande värderingar.

PRO strävar efter ett samhälle som präglas av solidaritet, rättvisa och medmänsklighet. Det betyder bland annat att vård och omsorg skall fördelas efter olika individers behov, inte utifrån hur mycket pengar den ena eller den andra personen har.

Vi menar att alla har rätt till ekonomisk trygghet och en trygg livsmiljö. Samhället skall erbjuda en god vård och omsorg för alla sina medborgare.

För PRO är det självklart att motverka främlingsfientlighet och annan diskriminering, inte minst diskriminering på grund av ålder.

Vi tar tydligt avstånd från främlingsfientliga rörelser och partier.

Ett samhälle som är jämlikt och jämställt är bra för alla, även för pensionärer. PRO vill se ett samhälle där vi solidariskt ställer upp för varandra, och att vi arbetar för minskade klyftor mellan rik o fattig, kvinnor och män, ung och gammal, svenskar och invandrare etc.

Vår tilltro till solidaritet, rättvisa och medmänsklighet sträcker sig längre bort än till Sveriges gränser. Vi är aktiva och påverkar förhållanden på lokal, regional, nationell, nordisk, europeisk och på global nivå.

PRO:s Samorganisation inom Sundsvalls kommun

är en paraplyorganisation för de 11 olika PRO föreningarna med drygt 4 420 anslutna medlemmar.

PRO Sundsvall Samorganisation har enligt stadgarna § 5. mom. 1:
Samarbete kommunvis i kommuner där det finns mer än en PRO-förening krävs i olika sammanhang samarbete mellan föreningarna. I kommun med fler än en förening ska samorganisation bildas.

Inom Sundsvalls kommun ska det finnas en Samorganisation med 7st. ledamöter som samverkar med idéer och driver våra föreningars intressepolitiskafrågor vidare till kommunens organisationer

Samorganisationen har skyldighet att följa riksorganisationens stadgar och de beslut som fattas av dess kongress, styrelse och representantskap samt av distriktets årsmöte, höstmöte och styrelse

Samorganisation har följande uppgifter: Pdf, 132.9 kB.

*Ta initiativ och driva pensionärernas intressefrågor samt verka för att pensionärernas inflytande stärks i kommunen.
*Besluta om att utse representation i kommunala pensionärsrådet och annan verksamhet beträffande kommunala angelägenheter.
*Deltaga i Trafiksäkerhetsrådet i Kommunen
*Arbeta för goda kommunala anslag.
*Vara en remissinstans för äldrefrågor
*Ansvara för att PRO Riks ”Äldrebarometern” genomförs och bearbetas seriöst inom kommunen
*Att medverka för en bra kollektivtrafik och färdtjänst
*Verka för att nya föreningar bildas.
*Andra uppgifter är gemensamma aktiviteter som studier, medlemsrekrytering och medlemsvård.
*Förbättra kontakt och dialog med föreningarna
*Utbilda förtroendevalda i föreningarna i PROs digitala system mm.

Vi arrangerar även utslagstävlingar i Boule och PRO Vetarna samt anordnar vi mötesträffar och erbjuder resor till våra 11 föreningar