Förening City Sundsvall

Om PRO City

PRO City
Du som är ålderspensionär, eller gift/sambo med sådan pensionär, är välkommen som medlem i vår förening.
Sundsvalls pensionärsförening bildades 22 mars 1943. Efter ett år är medlemsantalet upp i 200. 1965 bytte föreningen namn till PRO Sundsvall, tillägget City kom i slutet av 1990-talet. Föreningen ingår i Pensionärernas Riksorganisation (PRO) och det finns 13 PRO-föreningarna inom Kommun Sundsvall.
Utöver medlemsmöten varje månad, under höst och vår, bedriver vi en hel del aktiviteter, som studiecirklar, gymnastik, boule, utflykter, resor, teaterbesök vinprovning mm. Som PRO-medlem är du försäkrad till och från evenemang som anordnas av vår förening. Du kan också teckna förmånliga försäkringar som olycksfall och hemförsäkring hos PRO.
PRO:s grundläggande värderingar.
PRO strävar efter ett samhälle som präglas av solidaritet, rättvisa och med-mänsklighet. Det betyder bland annat att vård och omsorg skall fördelas efter olika individers behov, inte utifrån hur mycket pengar den ena eller den andra personen har. Vi menar att alla har rätt till ekonomisk trygghet och en trygg livsmiljö. Samhället skall erbjuda en god vård och omsorg för alla sina medborgare.
För PRO är det självklart att motverka främlingsfientlighet och annan diskriminering, inte minst diskriminering på grund av ålder.Vi tar tydligt avstånd från främlings-fientliga rörelser och partier. Ett samhälle som är jämlikt och jämställt är bra för alla, även för pensionärer. PRO vill se ett samhälle där vi solidariskt ställer upp för varandra, och att vi arbetar för minskade klyftor mellan rik o fattig, kvinnor och män, ung och gammal, svenskar och invandrare etc. Vår tilltro till solidaritet, rättvisa och medmänsklighet sträcker sig längre bort än till Sveriges gränser. Vi är aktiva och påverkar förhållanden på lokal, regional, nationell, nordisk, europeisk och på global nivå.
PRO City vill:
Skapa mötesplatser för socialt umgänge med plats för gemenskap, glädje och upplevelser.
Arrangera resor för att skapa upplevelser i miljöer som är kunskapsberikande och glädjefyllda.
Driva frågor som berör äldres situation både ekonomiskt och omsorgsrelaterade via Kommunala pensionärsrådet (KPR) och i andra tänkbara forum.
Bedriva friskvård genom att via utomstående organisationer bedriva hälsofrämjande aktiviteter.
Medlemsavgiften är för år 2024, 310 kronor varav 200 kronor går till Riksorganisationen, 30 kronor går till Distriktets verksamhet och 80 kronor gå till föreningens verksamhet. Som medlem får Du tidningen PRO Pensionären (ett ex per hushåll) 10 utgåvor per år.