Förening Ingelstad - Åryd

Första styrelsen i PRO Ingelstad. Bilden hämtad från Hembygdsboken om Östra Torsås nr 25

Vår historia

Vår förening i ett historiskt perspektiv.

Rötterna till PROs historia sträcker sig tillbaka till året 1942 då andra världskriget indirekt drabbade även Sverige. Då bildades Sveriges Pensionärers Riksorganisation och först att inneha ordförandeposten var Axel Svensson, murare från Malmö.
Då som i dag, var syftet att samla pensionärers engagemang och kunskaper för att gemensamt kunna påverka i samhället. För att skapa ekonomisk trygghet för pensionärer, för att värna om vård, omsorg och hälsa och inte minst för att skapa en platform för social gemenskap och förhöjd livskvalitet i vardagen.

Olika åsikter om huruvida PRO skulle vara en partipolitisk bunden organisation eller inte, har stötts och blötts. Ett beslut togs under Karl Peterssos ordförandeskap (Fackombud från Stockholm) , han tillträdde 1965 då föreningen fick sitt nuvarande namn PRO med kansli i Stockholm.
PRO är en partipolitiskt obunden organisation, har alltså ingen tillhörighet i något politiskt parti.
Mål och syften som vid bildandet av föreningen 1942, är av yttersta vikt även i dag 2020 under Riksordförande Christina Tallgrens ledarskap.
Att skapa ett forum där pensionärer ges möjlighet att med sina kunskaper, tillsammans bidra till att påverka samhällsutvecklingen. Att medverka till ekonomisk trygghet och att värna om vård, omsorg och hälsa för de äldre, samt att skapa meningsfullhet och glädje i social gemenskap.

Ingelstads PRO

Den 25 november 1976 samlades några penisionärer i Näckrosen Ingelstad för att bilda en pensionärsförening. 22 medlemmar antecknades vid detta första tillfälle.
Den som först fick förtroendet att handskas med ordförandeklubban var Fingal Svensson. Man började anordna aktiviteter som bl.a. studiecirklar med olika teman, t.ex litteratur, men även om kultur och religiös anknytning, om föreningskunskap osv.
År 1986 avled Fingal Svensson och han efterföljdes av Arnold Karlsson, en viktig person med uppdrag också inom distriktet(ordförande) och även inom riksorganisationen.

2012 slogs Ingelstads PRO ihop med Hemmesjö/Tegnaby och fick det nuvarande namnet PRO Ingelstad-Åryd.

Bilden är hämtad från Hembygdsförenings årsbok XXV och är PRO's första styrelse.
På bilden syns Fingal Svensson, Olga Nilsson, Erik Magnusson, Vera Larsson och Anton Johansson. Sittande distriktsordförande Einar Bengtsson.