Förening Misterhult

Vår förenings historia.

Den första PRO-föreningen inom Mistethult-Fårbo-Figeholm bildades den 7 mars 1962 i Figeholm och föreningen började med 14 medlemmar. Men av olika anledningar lades föreningen ner efter endast två års verksamhet. Det dröjde nästan 8 år tills den nuvarande föreningen bildades den 13 november 1969. Första mötet hölls i Fårbo nya skola den 30 januari 1970. Från Kalmar PRO-distrikt poängterades att föreningen ska bedriva både trivselfrämjande verksamhet och bevakning av pensionärers rättigheter, såsom bättre pensioner, bostadsbidrag m.m. Riksorganisationen står utanför politiska partier, nykterhetsrörelser och religiösa sammanslutningar. Vid första mötet bildades också en styrelse bestående av sex personer och namnet "Misterhults sockens pensionärsförening" fastställdes. Ekonomin startades med medlemsavgifter, ett bidrag på 100 kronor från PRO-distriktet, 950 kronor från Oskarshamns stad samt övertagande av 189,75 kronor från den tidigare upplösta föreningen. Reseverksamheten och intresset för resor har hela tiden varit stort inom föreningen liksom studieverksamheten och föreningens torpvandringar. Från år 1989 har det varje år varit våffelfest i Hembygdsparken i Misterhult. Föreningen har firat många jubileer och skulle fira 50 år 2020 men p.g.a. en pandemi (corona) så fick man senarelägga det. Föreningens nuvarande namn "PRO Misterhult" har haft sina träffar i Höganäslokalen i Figeholm, Hagadalkyrkan i Fårbo och Församlingrhemmet i Misterhult. Träffarna i Församlingshemmet i Misterhult upphörde från januari 2023.