Förening Smålandsstenar

Boul

Träning i Järnvägsparken sommartid måndag, onsdag och fredag kl. 14,00

Smålandsstenars Boulemästerskap 2020
Vinnare efter fyra matcher var:
Livio Selar och BarbroPetersson, på andra plats kom Sune Nilsson och Gunnel Karlsson, på tredje plats: Stig Andersson och Gunhild Damgard och på fjärde plats Stig och Ann Rehn.

Mästerskapet firades med flera boulespelare och det bjöds på smörgåstårta, kaffe och kaka. Det blev en mycke trevlig eftermiddag som avslutning på sommarspelen.

Boulespelet passar de flesta av oss pensionärer och deltagarantalet har ökat varje säsong. Under vinterhalvåret sker träning på tisdagseftermiddagarna i boulehallen i Gislaved. Måndagar och onsdagar är reserverade för cuptävlingar, också de i Gislaved. Träning förläggs under sommarsäsongen till boulebanan vid Järnvägsparken på måndagar, onsdagar och fredagar kl 14.00. Tävlingsverksamheten under sommarsäsongen är organiserad i en serie inom vår PRO-förenings boulespelare. Vänskapsutbyte förekommer med boulespelare från PRO Unnaryd och Hyltebruk. Vid resor till träningar och tävlingar i Gislaved uppmanas till samåkning. Stig Lorentzon, tel 30794, är ansvarig för verksamheten och svarar på alla frågor som rör boulespelet. Södra Hestra Sparbank sponsrar bouleverksamheten.

Boule som vi säger här i Sverige heter egentligen Petanque och har sitt moderna ursprung i frankrike, vilket betyder att stå på egna fötter.
Varje match består av två lag och först till 13 poäng vinner. Det gäller att kasta metallklotet så nära som möjligt, en minder kula som kallas "lillen". Att vara jämn i sitt spel är en väg till framgång. man brukar säga att i boule handlar det om 15 procent teknik, 25 procent taktik 60 procent mentalt. Det är naturligtvis roligt att skjuta bort motståndarens klot, på så vis vinna fler poäng.

Är det en sport med och för gubbar och gummor?

Många som spelar är äldre, det krävs inte den kraft som i andra spel exempelvis golf. Man lär sig grunderna snabbt och en nybörjare kan göra ett kast i värdsklass en gång, det är svåra är att göra det hela tiden. För att bli en duktig boulspelare måste man träna och ha roligt.

Boulsäsongen 2020 avslutades i Järnvägsparken med glögg, kaffe o. lussekatter samt julklappar.