Förening Strömsund

Foto: Pixabay.com
Grand Hotell

Liten historik över PRO Strömsund

Föreningen bildades 9 november 1955 under namnet PRO Ström. En interimsstyrelse valdes med Mårten Ölander som ordförande, Erik Nygård , kassör och Per Knutsson , sekreterare. Ett 25-tal personer anmälde sig genast som medlemmar.

Vid föreningens första ordinarie årsmöte 4 februari 1956 valdes Abraham Ljungberg d.ä. till ordförande. Medlemsavgiften beslutades till 2:-/ år.

1985 hade medlemsantalet vuxit till c:a 500st.

Fr o m år 2010 heter föreningen PRO Strömsund.

Sedan lång tid tillbaka hyrde PRO en källarlokal av Strömsunds kommun . Problemet med den var att många inte klarade av att ta sig nedför trappan och därför aldrig kunde delta i möten och aktiviter. Därför började styrelsen leta en lämpligare lokal. Tilllfället kom när IFK Strrömsund ville sälja det hus som innehöll deras kontor. Det var ett f.d. pensionärshus med fyra fyra lägenheter. Huset inköptes den 1 juli 2011. Två lägenheter hyrdes ut , och de två andra gjordes om till lokaler för PRO:s aktiviteter. Efter renovering har lokalerna handikappanpassats med både ramp och handikapptoalett. Huset fungerar mycket väl för PRO:s aktiviteter, men måste underhållas och förbättras med jämna mellarrum.

I samband med 2016 års årsmöte firade föreningen 60 år.

Medlemsantalet ligger på ca 318 medlemmar första kvartalet 2024 och håller en jämn nivå.